Kommande projekt.


I år är det främst två stora projekt som gäller.

Lunden

Den här delen av trädgården har jag under ett par år försökt hålla ren från brännässlor och björnbär samt rädda de kulturväxter som finns kvar. Framförallt är det krolliljor som trivs. Första gången jag råkade gräva sönder en lök blev jag förtvivlad, de känns som rariteter. Här finns det inga liljebaggar till skillnad från de liljor jag flyttat in i den "ordnade" delen av trädgården de ständigt blir attackerad av dessa otäcka baggar. En fingervisning så god som någon i vilken miljö de helst vill vara i.

Jag har inte riktigt vetat vad jag skulle göra av den här delen av trädgården, och det är väl som med det mesta, lösningar kommer till en helt plötsligt. Projektet är att bygga en omslutande mur på ca 1.80 och på så sätt skapa en skyddande zon mot väder och vind. Jag har tagit bort en del gammal hassel men undvikit att ta bort några värdefulla växter. Gamla hortensior och en stor snöbollsbuske som gör heder åt platsen. Jag kommer att skapa någon form av vattenporl, så elen är nedgrävd och stubbar är uppgrävda. Nu väntar jag på att värmen skall komma så vi kan börja bygga muren.


Krollilja Lillum martagon är magnifik.




Gamla hasselbuskar har fått ge vika för nya planer.



Förhoppningsvis skall det bli en plats med lugn och skugga.

Getebergsäng

Trädgården som ligger norr om huvudbyggnaden bearbetas av Linderödssvin. Det blir spännande att se vad som återstår när de är klara.

Majken & Emmy under deras första arbetsdagar.

1 kommentar:

  1. Vilken fantastisk trädgård du har Anneli.. skitskoj att följa.. ska det bli!

    SvaraRadera