En fiende mitt ibland oss.

Nu ser jag många av vinterns verkningar. 


Det som gjort mig mest bedrövad är sorkens glupskhet. Min skrytrabatt gör inte längre skäl för namnet, den är snarare en sorgerabatt. När jag skulle klippa mina perovskia 'Blue Spire' fick jag buskarna i handen. Hela rotsystemet var uppätet. Nävorna saknar också rötter. Trots att jag har fyra katter kan sorkarna härja fritt. Nu vill jag ju hålla en trevlig ton här på bloggen, så det jag känner passar inte för skrift.





Men nu blir det moteld. Har beställt något som heter Mole stop. Om denna skulle fungera kommer jag att installera flera.




Det är många saker att åtgärda då en ny växtsäsong börjar. Bob kräver lite extra tillsyn och service. Henrik gör det jag inte kan.



Jag kan däremot underhålla och serva är mina lökväxter. Nu när bladverket kommit upp en bra bit är det gott att ge dem lite extra snabbverkande näring. Blodmjöl är lite svårt att handskas med, men ack så effektivt. Enklast att sprida är att lägga mjölet i ett durkslag och sedan pudra ett lager över lökarna. En fördel är att göra det när det inte blåser. Få saker är så flyktiga som blodmjöl.



Nu börjar det också bli tid att klippa bort skadade och angripna växtdelar. Det är lätt hänt att man klipper med samma sekatör på allt utan att tänka på att man på så sätt kan föra med sig smitta från växt till växt. Jag hittade det här desinfektionsmedlet på apoteket, kostade inte många kronor. Jag fyller upp det i en blomsterspruta och ger skären en dusch då och då.



Det finns en början och ett slut på allt. Ja, inte universum kanske, men annars så.


Dahliorna har visat stor livskraft och att vinterns förvaring var ok.
Tydligen skall man förvara dem lite styvmoderligt och inte pjoska med dem så mycket. Fukt är nog den största fienden under vinterförvaringen.




Slutet har dock kommit till mina amaryllis. Men de har väldigt läckra frökapslar.


Små men naggande goda är de här läckerbitarna.


Backsippan Pulsatilla vulgaris 'Violet Bells'


Vildtulpanen är väldigt tacksam. Tog med dem från Göteborg för flera år sedan och har tyvärr inte kvar namnet på den. Men den sprider sig bra och är lika fin för det. 



2 kommentarer:

  1. Hej! Jag är nyfiken på Mole Stop. Fungerar den effektivt till det den är tänkt?
    Tack,
    Tomas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, de fungerar inte särskilt effektivt. Det verkar som de vänjer sig vid dem. Har fortfarande mycket problem med sork. Mina katter tar en del men inte tillräckligt. Nu har jag fått tag i illerspillning som jag skall trycka ner i hålen. Får se om det hjälper.

      Radera