Nu är det på gång.

Under denna vecka har det verkligen börjat pulsera av synligt liv i trädgården. Upptäcker små under överallt.




Den fina blåsippan fick jag förra året av min snälla granne och när jag såg att den blommade häromdagen slog mitt hjärta ett extra slag. Tänk vilka minnen från de småländska hagarna denna blomma symboliserar.



Porslinshyacinten Puschkinia scilloides 'Alba' är strålande vacker. Lökarna har jag köpt från Botaniska i Göteborg. Nu hoppas jag att den skall sprida sig över hela slänten.



Porslinshyacinten är verkligen en magnet för bina så här års.


Det är väldigt populärt att bygga små hus etc för alla småkryp som finns i trädgården.
Men något som är minst lika viktigt är att se till att det finns vatten för dem. Det är bra om de har något att sitta på när de sörplar i sig vattnet, en gammal murken träbit gillar de särskilt mycket.


Alldeles rent vatten brukar inte falla i så god jord. Helst skall det vara lite sunkigt.



Chionodoxa 'Alba' är så utsökt där den växer utefter de stora stenarna. Less is more.



Det är inte bara ögonfröjd som visar sig nu. Även sparrisen har lockats upp av solen. I år är det första året jag kan skörda fullt ut. Den tar ju några år på sig att etablera sig. Men vilken belöning det blir.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar