Ibland har jag otur när jag tänker.

Mina tankar om ett böljande blått lavendelfält var tydlig. Jag ville skapa en fond till rosorna av dessa ljuvliga doftbomber. Men det gick dåligt. Väldigt dåligt. Man skulle kunna säga att det misslyckades totalt. 


Har strävat med denna lavendelslänt i några år, men nu ger jag upp. Jorden är för tung. Den lavendel som frösått sig i gruset bredvid är mycket livskraftigare. Nu blir det en marktäckare, troligen någon näva, och sedan ner med en massa tulpaner till hösten.


Ja, allt blir inte som man tänkt sig. Vilket inte innebär att det blir sämre, som man i förstone kan tro.
Kanske är det därför jag älskar att jobba med trädgården. Ibland har jag planterat växterna 'by the book'. Ibland har jag varit så trött så jag har bara tryckt ner plantorna på ett ganska brutalt sätt. Men det mest bestickande är att det inte verkar vara det avgörande. Kanske är det trädgårdstomten som bestämmer vad som skall klara sig eller inte.


I söndags var på växtloppis hos Liselott Pierce i Önnarp. Det var kul. Hittade flera växter som jag inte visste att jag behövde. Men även växter som jag hade på min önskelista.


Dessa godingar fick följa med till Karnagården. Vårört, ramslök, blodört, blå vitsippa, fotblad, pion och framförallt sabelliljan som jag letat efter så länge och även försöker fröså.


Nu händer det saker i trädgården. När jag vände ryggen till hade redan silverpäronet, nordens olivträd,  gått i blom.



Den röda sockblomman så skir jämfört med de buffliga tulpanerna, men de är ett vackert par. De röda tulpanerna ingick inte i planen. Men vad gör man? Det måste finnas plats för uppstickare också.







Fågelbäret är verkligen snabbväxande. Det pryder sin plats i Biskopsgården med de lite stelbenta gossarna bakom sig. Det krossade markteglet kommer mest till sin rätt i solnedgången. Då glöder det verkligen.


Rhododendron 'Cunningham's White' är en enkel och tacksam sort. Jag planterade den förra året och den har skött sig över förväntan. Den står i ett mörk hörn och lyser upp. Det är lätt att missa detaljerna på dessa vackra blommor.





Som grannar till rhododendron växer dessa små skönheter. Vildtulpanen 'Albacaer Oculata' Lökarna kommer från Göteborgs botaniska trädgård. Förhoppningsvis kommer de att sprida sig.



Det är ju inte bara jag som har otur när jag tänker. Den här maskrosen tänkte fel när den satsade på denna växtplats. Den syns.



Dill brukar jag ha svårt att få växa där jag vill. Oftast frösår den sig där den helst vill växa.
Men att välja mitt i gången mellan mina växtbäddar var en dålig plats. Jag kommer att ha trampat ner den innan det har kommit några dillkronor.



I växthuset börjar det tunnas ut. Utskolningen har påbörjats. Några av småplantorna har redan börjat blomma.


'Pretty much Picasso' är en återkommande favorit år efter år. Har sällan sett en petunia som har en sådan växtkraft. Jag har en hel massa plantor över som jag gärna säljer eller byter bort.

Jag är inte ensam om att vara gardenhollic. Min vän Pia har en samling rara växter som jag har bytt till mig.


Bland annat den här lilla violen som är sagolik.


För att inte tala om den här fyllda vitsippan. Sådana fanns inte i hagarna när jag var barn.




1 kommentar:

  1. Viola sororia 'Freckles'? Har nyss köpt frön till sådana. samt Viola pedatifida. Kul att direkt kunna se vilken viol det är även utan blommor.

    SvaraRadera