Sätt knorr på tillvaron.

I dessa grönskande tider är det inte svårt att sätta knorr på tillvaron. Men jag ligger jag bokstavligen i lä jämfört med Majken och Emmy.



Flickorna är ystra av allt ogräs som jag slänger in till dem. Det blir inte mycket i komposten i år, men å ena sidan kommer det ju ut på andra sidan och blir ett alldeles förträffligt jordförbättringspreparat, dvs grisbajs.


Men den växt som stulit showen denna vecka har utan tvekan varit den stora rosa pionen. Den fanns under ett lager av brännässlor när vi kom hit, och nu har den tagit revansch.





















Den här pionen kommer inte långt efter vad det gäller flärd. Den ser surrealistisk ut, som ett berg av vispgrädde. Den är också en gammal sort som jag inte vet namnet på.



 Den här har många besökare varit fascinerade av. Den har en väldigt kraftig grönska och rik blomning.


Peony 'Coral Charm'. Jag planterade den för några år sedan, och den blommar mer och mer för varje år. En väldigt tålig pion. Jag har den i ett halvskuggigt läge, vilket jag tror är bra, för då behåller den sin starka färg lite längre. Den har verkligen en intensiv färg, och är nog en solopion.


Något som inte skall vara solo är däremot dagliljan. Som för övrigt är årets perenn. Jag har några sorter som är förädlade, men jag gillar verkligen den gammaldags gula, Hemerocallis liliosphodelius. Dessa blomknoppar är delikata att fritera och äta upp, om man är på det humöret. Men det är man ju inte.



Däremot får man gärna äta av lagern. En av de få maträtter som jag kan laga är skånsk kalops,  jag kan man fog säga att jag är självförsörjande på lagerblad året om.



Ätbart finns det också på Grönsakstorget.


Nu börjar det bli dags att skörda lite grann. Aldrig känner man sig så rik som när man kan gå ner hit och plocka till sig ätbara saker. Dillen har valt sin egen plats och det är helt OK.


Kryddburkarna, modell större, är redo att leverera till köket. Måste passa på att rekommendera ängsyran som är en glad sensation i gommen. Men behöver nog sätta dit lappar på vad det är för något som växer här. Min kock är inte så bra på det här med växter, så det kan lätta komma med blad av rosenskära istället för dill.





I växthuset är tomat och gurka på väg. Även andra små läckerheter som chili och paprika.


Det är mycket prat om sniglar och vad man skall göra för att bli av med dom. Men för att få distans till farsoten kan man ju tänka sig att vinbärssnäckor hade sådana här skal. Då skulle man behöva en slägga för att ta kål på dem.



Sist men inte minst har det varit många besökare på Karnagården denna veckan, och vi har haft det riktigt trevlig. Det måste vara något speciellt med trädgårdsmänniskor. De är genuint snälla och godmodiga. Jag saknar alla besökare när de lämnat trädgården, och jag tror jag skulle kunna prata trädgård i timtal med dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar