Sirenerna lockar oss.

Eller har jag blandat ihop sirener med syrener? Enligt Odyssues lockades sjömän att glömma vilka de var och vart de var på väg när sirenerna sjöng. Det känns på samma sätt när man är i trädgården och känner syrenernas doft. Vart var det jag var på väg?



Den vita syrenen som funnits länge i trädgården, och är så otroligt vacker. Jag har sagt det förut, och säger det igen: Om jag skulle gifta om mig vill jag ha den i min bukett.



Ytterligare en gammal sort som har ett litet annorlunda växtsätt. Den här syrenen är väldigt stor.



Den här har jag planterat. Beauty of Moscow. Den har allt.



En mild nyans av lilarosa och lite anspråkslös, men icke desto mindre har den sin plats. Jag tror det finns upp till 10 olika sorters syrener i trädgården men jag kan bara namnet på en. Men det spelar faktiskt ingen roll. Vad bryr sig en syren om namn?


Det är en brytpunkt i trädgården nu. Det blommar mer högt än lågt. Det känns som om att det inte bli vackrare än det är nu. Men jag vill minnas att jag har fel.




Blåregnet försökte jag odla i Göteborg utan någon större framgång. Här nere i Skåne växer det hej vilt. Jag blir så glad när jag ser blommorna och tänker ovillkorligen på Wisteria Lane i TV-serien Desperate Housewives. Att hissa någon flagga i den här flaggstången behövs inte. 


Uppe i det blå finns det blommor med en otrolig nimbus. Det här gullregnet är stort och har ett fantastiskt grenverk. Det frösår sig lätt, men är inte svårt att hålla i schack. Jag tycker gullregnet väcker lite för mycket rädsla. Visst det är en giftig växt, som så många andra är, men man behöver ju inte sätta tänderna i det. 




Svårt att hitta en vackrare fond till allium. Jag kan aldrig se mig mätt på denna kombination.



Men det finns några växter som blommar på marken just nu.


Den här stjärnhyacinten Camassia lecihinni 'Alba' är vacker i lunden där den avlöst alla sippor och vivor.

Förra helgen hade vi besök från Danmark. Min danska är verkligen dålig för att vara skåning, men som tur är finns det ett universalspråk när man pratar om växter. Med danskar talar man latin.


De trevliga besökarna kom från Haveselskabet Roskilde-Køge. De kunde en hel massa om trädgård och jag lärde mig nya saker. Tack! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar