Vad har du under kudden?

Som en lyckligt gift kvinna känner jag inget större behov av att lägga sju sorters blomster under min kudde. Det är förmodligen en åldersgräns på det fenomenet. Och förhoppningar om att Rasken skall dyka upp vid brunnen är väl också rätt små. 


Men något måste man ju lägga under kudden på midsommarnatten, så då faller valet sig alldeles naturligt på mina favoritverktyg i trädgården.

Ett ok är faktiskt underskattat som hjälpmedel. Eftersom jag har en dålig rygg är det väldigt bra att bära tunga spänner eller vattenkannor med. Jag känner mig lite som Raskens Ida, och jag kan prata bättre småländska än Gurie Nordwall.



Rensjärn försvinner i samma takt som cigarettändare gjorde på den tiden jag rökte. Men de brukar dyka upp i komposten så småningom. Mitt favoritjärn är detta, som även var Gertrud Jekylls favorit. Hon är en av de stora ikonerna inom engelsk trädgård. Jag har bundit fast färgade band för att kunna hitta det enklare i rabatten. För ovillkorligen är det där det inte skall vara. 






Där rensjärnet inte räcker till använder jag rensfingret. Bland annat kommer man under brännässlors rötter, och kan lätt lyfta upp dem. Det här verktyget ser jag storheten i mer och mer.




Fuktmätaren sparar en hel del vattnande. Det är så enkelt att tycka det är torrt i rabatter och krukor, men man måste ner på djupet för att veta om växterna behöver vatten. Det är en billig och tillförlitlig liten apparat.

Många olika sorters järn har jag provat för att hålla ogräset i schack på grusgångarna, och det klart bästa är pendelhackan. Smidigt, och man hugger inte ner i bärlagret under gångarna när man rensar.





Man kan tro att det bara går att vattna på ett sätt, men så är det inte. Äntligen har jag hittat en snabb och effektiv vattnare. Med en vanligt vattenpistol skadar jag lätt växterna. Den här reducerar vattentrycket, men mängden vatten är detsamma.



Liten men naggande god är min lilla sekatör. Den använder jag för att knipsa av överblommade rosor, pioner och dahlior. Klipper även kryddväxter och snittblommor. Jag använder den flitigt innan jul då den är perfekt för att klippa buxbom och annat smått till dörrkransarna.



Men så är det kanske så att man inte tror på det här med blommor under huvudkudden, utan vill hålla sig till något mer stabilt och trovärdigt. Då är det ju bara en sak som gäller. Kyss grodan!


Till sist ett citat från Shakespeares Midsommarnattsdröm:
Swift as a shadow, short as any dream; breif as the lightning in the collied night.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar