Är du slö eller bara en skånsk poppy?

Californian poppy har fått sitt namn av att den vaknar sent på dagen. Inte förrän framåt förmiddagen öppnar den sin blomma. Om jag hade varit en blomma, hade jag också varit en sömntuta.




Men, jag steg upp tidigt en morgon för att kunna ta bättre bilder på trädgården än vad som låter sig göras i det rådande solgasset.


Jag var inte först ute i trädgården. Dahlian 'Lorona Dawn' hade redan ett gäng beundrare kring sig. Misstänker att den har en doft som Honkan, som gör alla småkryp kollriga.



Och det var fler som uppvaktades på morgonkvisten. Ödlebladet Houttuynia Cordata Flore 'Plena' hade också bjudit in till fest.  



Dessa blommor är sällsynta hos mig. Jag har planterat massor av Chockladblommor, men mina bästa vänner biter huvudet av dem så fort de går i blom. (Hundarna äter inte choklad i vanliga fall.) Men denna morgon fick jag chansen att fånga en blomma innan den var knipsad. Chockladblomman 'Cosmos Choccamocca' är en tacksam och enkel sommarblomma, den går att övervintra men är lite svår att hålla frisk.





Ibland känns det som jag har alldeles för många kärlekar. För när jag ser dem känner jag, åååh den är min favorit. Den är den bästa. Men det får man kanske leva med. Den här är också en av mina favoriter, violrutan Thalictrum delavayi. Den behöver lite stöd här i livet för att må riktigt bra. Men det kan man ju bjuda på. Spindelväven kanske gör sitt för att stötta den.



Solen stiger snabbt på morgonkvisten. En friskhet som vi sömntutor aldrig upplever råder i trädgården.
Astrantian och nävan är ett mycket vackert par.






Med ett lustfyllt god natt jord till portlandrosen Mme Boll och Rysk martorn Eryngium planum, går jag och lägger mig igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar