Hell week.

Jag gör inte anspråk på att vara någon Navy SEAL, men det hade varit bättre att vara någon sorts säl veckan som gått. Hur mycket kan det regna? Huden är vattentät, men det är inte blommorna.


Hundratals rosor har blivit en kletig massa. Att klippa av så mycket rosor innan de ens har fått gå i blom känns ledsamt.


St. Swithun, en David Austin ros, har efter ett par år äntligen satt fart på blomningen. Men efter flera dygns regnande är de en sorglig syn. Korgen som är mitt första försök som korgmakare fick ge dem en värdig avslutning.



Den söta Bonica rosen hann jag fota innan regnet kom igen. Även den en David Austin ros.




Lite naggad i kanten men en ljuvlig ros. Trelleborgsrosen är inte så lätt att hitta i handeln, vilket är synd, för den är en synnerligen frisk slottsros.



Klätterrosen New Dawn har klarat sig bättre i blötan. Planterade två förra året, en krukodlad och en barrotad. Kan konstatera att det skiljer väldigt mycket i storlek på plantorna i år. Fortsättningsvis blir det helt klart krukodlade om det är möjligt.


Vätan har även farit illa med den blomma som jag väntat på så länge. Till sist blommar den i trädgården.



Den ryska sabelliljan Gladiolus imbricatus  var värd att vänta på, men jag önskar den fått stå lite längre.



Krolliljan Lilium martagon  blommar som aldrig förr. Jag vill tro att det är alla mina krossade äggskal på marken och jakten på liljebaggar som betalar sig nu.



En frösådd som jag lyckades bra med i år var Spansk vial Lathyrus fabaceae tingitanus 'Roseus'. De klättrar upp på stammen på rödeken Quercus rubra. De vanliga luktärtorna gick det betydligt sämre för. 


En annan nykomling på min frölista i år var Grenkulla Cladanthus Asterceae arabicus ‘Criss-cross’. Den blommar otroligt mycket tillsammans med tagetesen i gårdstunnorna. När och om solen skulle råka skina blir de helt glada.



En annan som är glad, är vårt lilla Karnaäppel som redan har fått tre små kart. Ska nog plocka bort två, så ett äpple får växa sig stort. Det viktigaste är att trädet etablerar sig och blir lika stort och vackert som sin mor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar