Hundra grader. Du kan lita på mig, du kan lita på mig.

Visserligen fahrenheit men ändå. Så varmt så. Måttlighet är inget som väder och vind kan stava till.
Livet vore enklare om ens passion rörde förbränningsmotorer eller att samla på bokmärken. Livet är en ständig strid mot vädrets makter och andra till synes naturliga saker. Men nu har jag ju bestämt mig att det är trädgård som gäller, och då är det bara att ta vädret i båten och ro.


Måndagen kom med strålande sol vilket är ljuvligt, om man inte skall fotografera en trädgård. Allers Trädgård kom på besök tidigt på morgonen och vi kämpade mot solen.


Kanske överdrev jag något för Anne Marie Andreasson från Allers Trädgård när jag berättade hur stora ärtskidor jag brukar skörda. Det är väl inte bara fiskare som får skrävla?


Uppfinningsrikedom och entusiasm stod i många stycken fotograf David Bergström för. Spännande att se trädgården ur ett helt annat perspektiv.




Hundarna hade dagen till ära tagit rollen som riggare istället för ridgar. De tog även regi bra, men krävde som alla stjärnor en lugn stund då och då.





Det var ju i huvudsak ett reportage om grönsaker som Allers Trädgård gjorde, så vad passade bättre än min absoluta favorit, sallad. Den grönsak som man vanligtvis mest har som utfyllnad smakar helt ljuvligt om man odlar den hemmavid.



Grönsakstorget är redan en godisbutik, trots att det är tidigt på säsongen för många grönsaker.



Agretti eller Salsola soda eller Barba du frati. Kärt barn har många namn. Jag vet inte mycket om denna grönsak mer än att italienarna älskar den och att den smakar som sparris och havsvatten.


Har säkert planterat den för tätt, men man lär ju sig. Det är det häftigaste med trädgård. Man får alltid nya chanser. Gör om och gör rätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar