Fröer och andra små underverk.

Vikten av ett frö väger lätt, men tyngden den har är mäktig. Det är magi att alla dessa små fröer som ibland är så små så de knappast syns kan växa upp och bli imposanta eller, för den delen, ohanterliga. 


Jag har aldrig varit någon frösamlare. Det finns ju påsar att köpa! Men desto längre jag håller på med trädgård, ju mer fascinerande blir det att även ta detta steg. Att samla in fröer och sedan förvalta dem tills det är dags att så dem, och rå om dem. För mig är det något avundsvärt med att vara med hela vägen. Många fröer kan man med fördel slänga ut nu på hösten, så slipper man allt det där med köldbehandling.


En favorit i repris är Bärnstensvippan Talinum paniculatum. Den frösår sig gärna och numera behöver jag aldrig köpa fröer av den. Däremot samla in och så på lite andra och mer lämpliga ställen. Den har så söta små blommor och en fin fröställning.




Blå Bolltistel Echinops bannaticus är lika fin oavsett från vilket avstånd man betraktar den. I år måste jag komma ihåg att samla in frö och sprida dem över nejden.



Jätteverbenan Verbena bonariensis sprider sig av sig själv. Jag har kämpat med att så denna blomma ett par år. Numera kan jag nästan betrakta den som ogräs. Den växer under de mest spartanska förhållanden. Knappast någon jord, och inget annat vatten än det som kommer från ovan. Mellan stenfogar och i grusgångar. Men jag skall samla ihop lite fröer och släppa där den inte når av sig själv.



En annan bravur är Jungfrun i det gröna Nigella ranunculaceae. De jag sått i rabatterna är ynkliga och små medan de som själva bestämt plats är underbart söta. Så till hösten skall jag slänga ut massor av mer fröer i kanterna på grusgångarna och andra kämpiga ställen



Jungfrun i det gröna är lika vacker i sin fröställning.



Det här är en, säger en, planta av amarant Amaranthus cruentus 'Autumn pallet'.  Jag satte frön tidigare i våras och detta var en liten planta som blev över och som jag petade ner i en av växtbäddarna med kronärtskockorna. Nu är det bara att vänta på att den djupa röda färgen skall komma. Den är lätt att torka, använda som snittblomma och dessutom ätbar.  Används i müssli, och skall vara väldigt nyttig. Jag skall spara några frö och se om jag kan få recycling på den.




Så har en av mina drömmar gått i uppfyllelse. Jag har haft fotograf Pernilla Bergdahl på besök. Hon har tagit massor av fantastiskt vackra bilder som kommer att publiceras nästa år i Allt om Trädgård. Eftersom jag läst AoT i så många år känns det riktigt, riktigt bra att få visa min trädgård där.


3 kommentarer:

  1. Bärnstensvippan sådde jag för första gången i år men definitivt inte sista , helt underbar!!Jag är ju en fröhamster som plockar mycket frön, älskar att äga:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berit! Jag hamnar nog snart i din frösamlarliga. Det ger mersmak att få liv i dessa små frö.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera