Shangri-La

Min trädgård är verkligen mitt Shangri-La. Den har kanske inte uppenbara likheter med paradiset i Bortom Horisonten, men känslan finns här. Visserligen åldras människorna inte i James Hiltons roman, men det gör jag. Det märks tydligt när jag skall häva på jordsäckar, och mina händer är snart lika fläckiga som en pantersnigel. Men inne i mitt huvud, och när jag står med näsan i en lilja, är jag bara 17 år. Det enda min fantasi inte klarar av att få till här på slätten är det där med böljande berg och dalar.





Den doft och den skönhet som liljan 'Broken heart' sprider omkring sig varje sommar är verkligen något speciellt. Jag odlar dem i krukor, men ställer bara in krukorna under tak på vintern. Täcker dem med ett lager täckbark som ser till att hålla jorden lagom fuktig tills det är dags att komma ut i verkligheten igen. En av de riktigt bra egenskaper med 'Broken heart' är att man kan ta in den till snitt och inte vara rädd för att förstöra textilier med pollen.




Lijan 'Magic star' kommer inte lång efter när det gäller doft. Men den är inte lika flärdfull som 'Broken heart'. Om man tar in denna som snitt så behöver man knipsa av ståndarna, och då förlorar den lite av sin skönhet.




Liljan 'Stargazer' har jag på friland. Den kommer lite senare men klarar sig bra mot de så förhatliga liljebaggarna.




Den okända engelska malvan är så vacker. Det ser ut som den blivit lackad.





Rosenskäran Cosmos sonata 'Pink Blush' kommer jag att plantera många fler av nästa år. Bladverket är livfullt och den är inte kinkig alls.




Blandningen av olika färger av blåklint var spännande. Det känns lite udda med rosa blåklint. Mer en rosaklint. Blåklint borde nog vara blå ändå.




Eftersom jag är inne på det rosa, en färg som jag är så att säga rätt förtjust i, vill jag gärna visa den vackra färgen hos Phlox paniculata 'Rosa pastell'  




Lejonsvansen Phlomis tuberisa 'Amazone' är också en perenn som både jag och bina gillar.




Det är 80 år sedan Bortom Horisonten gavs ut, det är 80 år sedan stenkullen och kapellet byggdes och det är 80 år sedan min mamma Linnéa föddes. Allt frodas.

3 kommentarer:

  1. Ååhh.... rosenskäran har jag glömt bort. Jag sådde vita såna för flera år sen och jösses vad vackra de var. Måste upp på min inköpslista för 2014. Man tackar!! ;)


    /anna-karin

    SvaraRadera
  2. Härlig blogg du har och gården verkar fantastisk. Sen hittade jag ett par växter som åkte upp på min önskelista; Phlomis och Phlox i ljuvaste, ljusaste rosa.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lejonsvansen Phlomis är fantastisk fin. Den borde få mer plats i våra trädgårdar. Frisk och enkel,

      Radera