Vatten, bara vanligt vatten.

För mycket eller för lite. Som trädgårdsnörd får man ett alldeles speciellt förhållande till vatten. Oftast är det ju inte rätt mängd som kommer från ovan. 


Jag har turen att ha ett par egna brunnar i trädgården och kan vanligtvis vattna generöst. Men det räcker ju inte med att vattna. Jag gillar vatten som har spring i benen också. Det är förresten inte bara jag som gillar det. Hundarna och katterna dricker hellre där än ur sina skålar. Fåglar och insekter dricker däremot gärna vatten som stått till sig. Ibland undrar jag om de har någon känsla för smak överhuvudtaget. 



Konstruktionen av en svart skogstjärn var ett efterlängtat projekt. Men att få vackra övergångar mellan jord och vatten är inte lätt. Vegetation kring dammen och i vattnet tar tid.  Jag vill att växterna skall växa i överljudshastighet. Dammen skulle enligt alla experter vara täckt till 3/4 av växter för att skapa en bra vattenmiljö. Hur får man till det med en gång? Men nu är vi inne på tredje året, och det börjar ta sig. Grodorna trivs, skräddarna och posthornssnäckorna surfar omkring. Flocken med guldfiskar har eliminerats något på grund av min fiende hägern. Men de tappra som är kvar växer och ynglar av sig. Ett litet vattenfall finns både för att ge en bra ljudbild och för att syresätta vattnet.




Fontänen på Kapellplatsen var något av det första vi byggde i vattenväg. Att tänka på el innan man börjar med någon som helst plantering är A och O.  Att gräva ner rör så man har tillgång till el kan man göra på egen hand. Installationen bör göras av någon som har koll. Det vill säga, jag gör aldrig några som helst elinstallationer.


Varje kväll flyger duvorna in och dricker vatten och tar ett svalkade dopp.



Vår gamla vattenpump kom till användning i Lunden. I första hand för att få vattenporlet inne i allt det gröna. Jag grävde ner ett plastkar på 500 liter med en liten pump. Vattnet rinner sakta ner över zinkbaljans kanter och fångas upp i det nedgrävda karet för ny transport upp och ut genom pumpen.



Vid entrén har vi en liten väggfontän. Ett enkelt sätt att tillföra lite rörelse av vatten. Kräver minimalt underhåll.


Små fågelbad med grunt vatten finns också i trädgården för de som föredrar det. Och även den sällsynta Rana Kommi Viridi trivs i det grunda badet.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar