Lökar och en och annan knöl.

När man tänker på lökar tänker man vanligtvis på tulpaner eller narcisser. Men fröjden av en riktig lök kan även dyka upp senare på året. Glädjen med höstlökar är att de ofta slår en med häpnad. Där man inte trodde att något växer dyker en helt fräsch blomma upp som legat i koma hela sommaren. (När det gäller knölar finns de ju hela året...)




Den är väldigt liten och man får ligga på rygg för att se den, men jisses vad söt den är. Snöklockan Leucojum autumnale 'Spetember Snow' är inte lik något annat. En makalös manick...




Dessa doftbomber odlade jag även innan jag blev gardenholic. Doftliljan är en sort för sig. Vilken doft i skymmningen! Gladiiolus callianthus kan alla odla, bara krukan har kontakt med solen.


Efter många om och men har hon visat sig, Crocosima 'Emily Mckenzie'. En lite svårflirtad dam, men värd att vänta på.



Ja, sen har vi ju de blommor som får mig att bli gränslös, värnlös och bara väldigt förtjust.


Karma Pink Corona, Martina, Lorona Dawn och Hartenaas måste få alla att älska rosa dahlior. Vilka andra blommor kan överraska så mycket i form?



Men allt behöver inte vara rosa. Den här kan toppa Dahlia-ligan, dels genom sitt utseende och dels genom sitt namn, Tsuki Yori No Shisa.


En bok som jag har användning av år från år, till skillnad från många andra trädgårdsböcker jag har, är  Lena Månssons 'Lökar och knölar som blommar från vår till höst'.



Så lökar och knölar hör inte bara våren till. Jag blir så glad av dessa lökar som tar sats under hela sommaren, och sen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar