Min man gillar former och häckar.

Mjuka, böljande former verkar ha en lugnande inverkan. Lusten till trädgårdsarbete har han nog inte funnit i grävande, men jag tror jag har hittat det. Vi har lyckan att ha många långa häckar av buxbom som inte har formklippts på många år. Och efter att ha sett Monty Dons serie 'Around the world in 80 Gardens', där vi fick se Jacques Witrz trädgård, var jag förlorad. 


Witrz sätt att klippa sin buxbom är så lekfullt och allt annat är formellt. Det passar vår trädgård perfekt, i tanken i vart fall. Men eftersom detta är ett tidsödande och eftertänksamt projekt tänkte jag att det borde vara något för den ovillige trädgårdsmästaren, min man. Jag besitter inte det tålamod som krävs.


Det här är målbilden från Jacques Wirtz i Schoten.







Som hjälp på vägen hittade jag den här boken. Även om man inte har så grandiosa planer som jag har för vår buxbom, finns det väldigt många bra råd om hur man tänker och går till väga då man vill formklippa sina träd och buskar.



Det här är en del av de häckar som skall få en böljande och svällande form.



Sedan buxbomssjukan kom till Sverige planterar jag inga andra buxbom än de jag dragit upp från våra egna buskar. Det står ständigt små sticklingar på tillväxt. Det går inte fort men det finns inget alternativ. Det vore en trädgårdsmardröm om buxbomen dog. 


Men det händer andra sorgliga ting i trädgården. Här var det inte bara ett äpple man kunde fått i huvudet, utan även en stor gren. Trädet får stå kvar, för det fyller sin funktion som hängare, och det kan leva i många år till även om det inte ger någon frukt att tala om.



Men aldrig att det bara är bedrövelse i trädgården. Dessa friska skönheter lyser upp i grönskan.

 Dubbel höstanemon Anemone japonica 'Pamina' har vuxit till sig under några år, och nu blommar den rikligt.




Höstanemonen 'Pretty Lady Susan' är enklare men kompenserar genom sin häftiga färg.


Glamour behöver vi ju lite till mans, så även småfåglarna. Jag har gjutit ett fågelbad i betong och sedan förgyllt det. Flottare än så kan de små liven inte få det här!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar