Nu ryker du in.

Det måste väl vara så. Festen tar slut när det är som roligast. Frosten har inte kommit till oss ännu, så allt som blommar visar sig från sin vackraste sida. Helt plötsligt blir väderleksrapporten central i mitt liv. Blir det? Kommer den? Nu jäklar kommer kylan...!


Många av de växter som normalt  inte klarar våra breddgrader klarar en liten, liten frostknäpp. Med några få undantag. Agaven är en växt som jag inte vågar chansa med. Den har för många år på nacken för att slarva bort.

Utan min lilla grävare hade agaven aldrig fått vara med oss så många år. Ilsk är den och svår att flytta. Nu får den bo i min mans garage tills nästa vår. De uppskattar inte varandras sällskap, om man skall uttrycka sig milt.



En växt som jag gett upp hoppet om är Hybridpassionsblomman Passiflora hybridum 'Pure Vida'. Den har stått ute i en kruka hela sommaren och jag har inte sett tillstymmelse till blomning. Nu när jag började plocka bland krukorna för att röja, såg jag den. Wow!



Den kunde väl visat sig lite tidigare så jag fått njuta av den lite mer. Men nu när den har fått komma in i växthuset, så kanske den kommer att fröjda mig en månad till.



Trädgårdsarbetet så här års är i första hand att sätta lökar och åter lökar. Flera olika sorters tulpaner blir det i samma rabatt, så för att inte förledas till att favorisera och systematisera så blandar jag alla sorter i en korg. Slumpen får bestämma hur den inbördes ordningen blir. I år slank det med en slamkrypare som inte var tänkt i just denna rabatt. Men kanske kommer det visa sig att det blir ett vinnande koncept.



Jag har på vissa ställen svåra problem med sorkar. I år testar jag att för första gången linda in mina mest skattade lökar i katthår.


Tack Ozzi, vår äldsta katt, för att du så tacknämligt förser mig med hår.

5 kommentarer:

  1. Wow, vilken Agave ? ! Hur många år är den? Jag köpte två så mycket mindre plantor i våras. Tycker att de har växt en del under sommaren.. Är de snabbväxande ?Undrar hur snart jag måste skaffa mig en grävare ? ;)
    Ha en fortsatt skön kväll

    SvaraRadera
  2. Wow, vilken Agave ? ! Hur många år är den? Jag köpte två så mycket mindre plantor i våras. Tycker att de har växt en del under sommaren.. Är de snabbväxande ?Undrar hur snart jag måste skaffa mig en grävare ? ;)
    Ha en fortsatt skön kväll

    SvaraRadera
  3. Den var läcker Agaven och smart sätt att flytta den. Stog och höll i en passionsblomma med blommor i rosa toner när jag var i Simrishamn. Ångrar mig när jag ser din vackra blomning. Den är vackrare än den vanliga blå. Ha det gott! /Carina

    SvaraRadera
  4. Passionsblommor är verkligen något alldeles extra i sin blomning. Nu återstår det att få den att överleva vintern.
    Hur gammal agaven är vet jag inte. Jag köpte den av en dam som inte kunde hantera den längre. Den kräver ju utrymme och är svår att handskas med. Jag har några mindre, som ändå är förhållandevis stora men dessa kan vi lyfta för hand. Jag kan rekommendera att bygga en ram att lyfta den i. Det är värt arbetet flera gånger om.

    SvaraRadera
  5. Jag är stolt över dig!

    j

    SvaraRadera