Skörda du, så äter jag.

Arga katter får rivet skinn men det får käringar som plockar björnbär också. Lusten att få sätta i sig en hög med färska björnbär leder oundvikligen till personskador.  Men det finns mycket annat att njuta av i trädgården som inte är fullt så aggressivt att skörda.






Hängmullbäret Morus alba Pendula ger mängder av frukt. Dessa äter jag helst hand i mun. Det gäller att vara snabbare än koltrastarna som också gillar dessa milda bär.



Vårt alldeles unika äppelträd, Karnäpplet. Detta träd har jag skrivit mer om under rubriken sevärdheter.


Det ger mängder av frukt, och som tur är faller de mig precis i smaken. Syrliga och fasta.



Det är svårt att med bilder göra trädet rättvisa, för det har ett växtsätt som är väldigt speciellt. Det är inte för inte det lever kvar hos POM (Programmet för odlad mångfald).



De sista pälsäpplena är skördade. Svinen har fått en stor del av dessa persikor. Detta är en sort som funnits på gården i många år. Jag sågade ner trädet helt för ett par år sedan då det var illa åtgånget av krussjuka. Jag var rädd att det skulle smitta ner mina nya träd. Men det kom igen, är friskt och ger väldigt mycket stora frukter. Det trodde jag inte.



De här skördar jag bara några enstaka blad då det behövs i matlagningen. Det är svårt att få tag i färska limeblad när man bor på landet. Men odlar man Kaffirlime Citrus hystrix så har man tillgång till dem hela året.


En av mina favoritgrönsaker är fänkål. Den delar nog folket i två läger, ungefär som koriander, antingen älskar man eller hatar den.



Men man kan ju inte äta upp precis allt som är matnyttigt. Man måste ju spara något till de små också. Kronärtskockan är vacker i sin skrud och väldigt fin som dekoration i det här stadiet.


Kronärtsskockan 'Imperial' är den bästa för gommen.



Kronärtskockan 'Violett de Provance' är snyggare! Men utseende är ju inte allt.





3 kommentarer:

  1. Snyggaste, läckraste äppleträdet jag nånsin sett! Är det ett naturligt växtsätt hos sorten? Mullbär, kaffirlimeblad så mycket gott du har. Och jag är pro fänkål denna underbara grönsak både rå och i mat. Annorlunda och kul skördevandring!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt inlägg Carina!
      Ja, äppelträdet växer så helt av sig själv. Har en liten ymp ifrån det och den börjar redan vrida till sig. Jag skall försöka få gjort lite fler ympar så att trädet kan finnas i fler trädgårdar.

      Radera
    2. Hej! går det att få ställa sig på kö för ett äppelträd?
      christinlundin@yahoo.se

      Radera