Rättvisans tårar eller bara vackert.

Grekisk mytologi har en mängd historier om växter och deras tillblivelse. Den ena mer sorglig än den andra. En myt är att astrar växer där tårarna föll från gudinnan Dike. 


En annan myt är att det är stjärnglitter som fallit ner från stjärnbilden jungfrun. Inte fullt så vemodigt, snarare väldigt vackert.


Varje höst grämer jag mig att jag inte planterat fler höstaster, de tar nästan ingen plats alls i sommarrabatten och är tacksamma på alla vis. Den rosa astern är min favorit.



Den här astern fanns sedan tidigare i trädgården och växer inklämd i en buxbomhäck. Aster betyder stjärna på grekiska och de är verkligen små stjärnor.


Flera av rosorna blommar ännu. Jag blev dock lite snopen när jag fick se 'The Wedgewood rose' blomma, vackrare nu än under hela sommaren.



Snopen blev jag också då jag fick syn på frön från en av mina ganska unga magnolior. Den har varit seg i starten och blommade för första gången i våras. Jag har aldrig sett dessa fantastiska fröställningar innan.



Fler fräcka fröer. Leopardblommans frö skall jag vårda ömt. Förhoppningsvis kommer jag att få fler plantor. Belamcanda, som jag kallat den, heter numer Iris domestica.



Det är nog några skatter kvar att upptäcka i trädgården. Vi har ännu inte haft någon frost och det verkar bli en mild vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar