Daredevils och andra modiga.

Våghalsiga eller bara desperata? Mycket blommar fortfarande i trädgården. Vi har fortfarande inte haft någon frost. Onekligen har vi en lång säsong, vi som bor på Söderslätt. 



Stjärnöga 'Copper Amethyst' blommar fortfarande för fullt. Detta var en planta som inte var planerad, utan hamnade i Lunden som bonusväxt. Sällan har jag sett en så klart lysande blomma så här års.


Dahliorna blommar också på. De har förmodligen ingen kalender, så de vet inte att det är november nu. Blir lika förvånad varje gång jag går förbi rabatten och ser att de fortsätter blomma.



Stiliga stammar kan man aldrig få för många av. Och när man har en liten grävmaskin är det en lek att gräva planteringsgropar.


Tre vackra exemplar av Himalayabjörk har fått en fin plats ner vid dammen och surjordspartiet. För mig är det magiskt med björkar. Kanske är det för att jag är född i Björkå. Tyvärr är det inte så snyggt med stöden, men inte mycket att be för. Kommer Simone, eller någon av hennes bundsförvanter, så kammar de noll.




























Höstkrokusen håller hårt om sina ståndare och pistiller. Krampaktigt håller de stånd mot regn och rusk.


Saffranskrokusen Crocus sativus växer, som sig bör, i ett mer skyddat läge. Jag kommer nog inte bli självförsörjande när det gäller saffran, men det är fascinerade att se dessa spröda blommor på riktigt. Otroligt vilken mängd det måste gå åt till en omgång lussekatter.



På tal om godsaker har jag haft besök av Kerstin och Anna från Hallongården. Nu visade sig inte trädgården från sin vackraste sida, men vi kommer förhoppningsvis att ha lite samarbete nästa säsong. Något till lyst och något till gommen. Hallon är gott!





1 kommentar: