I like to move it, move it.

Nu är det bara att bita ihop och flytta. Jag vill inte. Men jag vet att jag kommer att ångra mig om jag inte gör det. Det kommer att kännas bättre efteråt.


Redan i somras insåg jag vilka perenner jag måste flytta på och i många fall dela. Men det är inte kul. Då i somras när jag utdelade framtida order till mig själv kändes det enkelt och förnuftigt. Nu, när det är trista och i många stycken lite slajmiga växter att gräva upp, känns det inte lika motiverat.


Svårt att tro att det är för mycket funkior i denna rabatten, så som den ser ut nu. Men hälften måste flyttas till andra ställen, så de kan breda ut sig på nytt.


Cortenplåten, som syns i bakgrunden, har jag för att terrassera och hålla jorden på plats i slänterna. Corten är verkligen beständig och fungerar riktigt bra i trädgården. Det kallas för rosttrögt stål, och håller mycket längre än vanligt "bonnajärn".

Dagliljorna skall också delas och flyttas. Gullregn som frösått sig på fel platser och nu vuxit till sig skall få mer lämpliga ställen att växa på.

Gladiolusen har fått komma upp. De här säckarna är perfekta att vinterförvara mindre lökar i. Jag har stoppat ner dem med ett skyddande och fluffigt lager torv. Säcken får hänga ute i P1, mitt frostfria och mörka trädgårdsförråd.




Under veckan som gick var det mer som rörde på sig. Simone tog sikte på robinian, som böjde sig för vinden. Men jag kommer att böja tillbaka den. 



Hur många äpple finns det på Karnagården? Många. Och alldeles för många som ligger på marken. Att gå på grusgångarna är som att gå på ett väloljat kullager. Man far iväg åt alla håll. Vinteräpplen är hårda och rumpan är mjuk.


Så här mycket äpplen kan inte två svin äta upp med hälsan i behåll. Inte ens koltrastarna kommer att göra slut på dem.


3 kommentarer:

  1. Åh, ni skulle ju gå samman om en äppelpress. Vet att Märit på Mariehem är intresserad. Finna säkert fler.
    Är detta Karnaäpplet?

    SvaraRadera
  2. Nej. Detta är inte Karnaäpplet. Detta är ett vinteräpple av, för mig, okänd sort. Min tid har inte räckt till att förvalta alla äpple som vi har. Men det skall bli ändring på det.

    SvaraRadera
  3. Så sant... ..nu är det inte särskilt motiverande att kladda runt och dela växter. Motivatorn får väl vara att de kommer igång fint till våren. Men varje dag jag kommer ut och gräver blir jag lite förundrat glad... ..men det är ju så skönt! Varför tvekade jag?? Lycka till med flytten!

    Ha det gott! /Carina

    SvaraRadera