Jorden är en underbar plats.

Att stoppa fingrarna i jorden tröttnar jag nog aldrig på. Det finns fortfarande saker att plantera. Detta trots att jag lovat mig själv att inte köpa fler växter för denna säsongen. Men de sista lökarna köpte jag nog, som vi säger i Småland, i snåle. De blev ju billigare så här på slutet.


I år har jag planterat lökar i mina växtbäddar. Grönsakerna är borta så jorden står där alldeles tom. Min tanke är att gräva upp dem och plantera i krukor när de börjar visa sig till våren.


Massverkan av pärlhyacinter är fint i krukor. Här är det ett hundratal Muscari azureum 'Ocean magic' som får vila tryggt tills det är dags. Lite benmjöl och sedan täcker jag över med jord.


I min nyanlagda lund är det fortfarande lite rörigt. Det är inte riktigt ordning och struktur ännu. Och för att ha koll på mina skyddslingar och inte trampa ner dem har jag tillverkat ringar av koppar för att skydda dom.


Jag gjorde ringarna för längesen för att ha som fötter till mina krukor. Men insåg att de fungerar bra som ministängsel för yttre fiende. Katterna gräver inte i ringarna och sniglarna kryper inte in.

Kopparremsorna är ca 5-6 cm breda och det är lite olika längd på remsorna beroende på vilken diameter man vill ha. Jag fäster remsorna med popnitar i koppar, vilket är väldigt enkelt.

Jag använder ringarna ute i de vanliga rabatterna där jag frösått något nu under hösten och som jag vill ha koll på till våren.


Jag är ett stort fan av äldre saker och ting. Och har mer och mer upptäckt tjusningen i äldre trädgårdslitteratur. Vilken lycka när jag hittade gamla trädgårds tidningar från 1940 och 50-tal. Texterna är inte lika lättsamma som i dagens trädgårdsmagasin men minst lika lärorika.



Estetiken är så vacker, varje årgång är ett konstverk.


Undrar om någon kommer att förundras över våra dagars trädgårdstidningar om 50-60 år. Jag hoppas det, fast jag skeptisk.

2 kommentarer:

  1. Får ge mig ut och leta äldre trädgårdslitteratur ser jag. Fick några riktigt gamla böcker från ett dödsbo men de är väldigt slitna. Våra moderna, svenska.. ..njae det har jag svårt att se. Engelska - ja varför inte. Tack för tipsen! Kopparringarna ska jag testa. Ha det gott! /Carina

    SvaraRadera
  2. Lycka till Carina! Det är roligt att vara ute på skattjakt i secondhand-butiker. Mitt favoritställe är Erikshjälpen.

    SvaraRadera