Mårtensknuta blev det inte mycket av.

Mårtensknuta, eller klödknäpp som man säger utanför Skåne, uteblev på Mårtensdagen. Det är fortfarande väldigt milt. Hade det inte varit för mörkret är det svårt att fatta att det är november.


Den dubbla tidlösan som jag planterade tidigt i höstas har även den blommat. Colchicum autumnale Pleniflorum är väl värd att odla. Nu är de lite klena i sitt omfång, helst vill jag ha stora ruggar av tidlösor. Men de är dyra rackare, och tiden får skapa ymnighet.



Indiankrassen Tropaeolum Tropaeloaceae 'Jewel of Africa' är helt vild. Tror det är tre små frö som tagit över grönsaksbäddarna nu. Har alltid tyckt de varit svårflirtade, men jag tar tillbaka det.



Indiankrassen är så vacker till det röda teglet.


Förra helgen var jag på årets kurs i borstbinderi. Det är löjligt roligt. Skulle kunna sitta i flera dagar med att bara sätta borsta. Vill ni veta mer om borstbinderiets ädla konst gå in och kolla på http://www.othinslunda.com/index.htm


Bästa fröken jag någonsin haft. Inger Ohlsson har varit borstbindare i hela sitt liv. Det var en ynnest för oss kursdeltagare att få ha henne som lärare. Dagen efter vårt besök fyllde Inger 82 år. Man kan ju önska att man är lika flink i händerna när man har nått denna aktningsvärda ålder.



Nyttigheter är ju extra roligt att göra. Rejäla borstar för att rengöra krukor,  tillverkade av sk unionsblandning, kommer att hålla för många säsonger.



En långskaftad fönsterborste i hästtagel passar utmärk för växthusen. Den är väldigt dekorativ också.



Så att ha en trädgård kan innebära att man "måste" nosa på andra hantverk och det tillför ju faktiskt något extra. Jag blir stolt och rädd om saker där jag förstår vidden av arbetet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar