Dags att pausa kärleken.

Det är kluvna känslor, men nu håller det nog på att ta slut. Snart måste jag låta trädgården vila och komma till ro inför vintervilan. Att hålla fingrarna i styr är inte lätt, men jag behöver nog vila lika mycket som jorden.


Jag har sagt hejdå till Majken och Emmy, våra Linderödssvin. De blir inte julskinka, utan kommer att leva vidare på Ängavallen med förhoppning att de kommer att få många kultingar. Skall hälsa på dem och titta på deras små när det är dags.  De har med den äran gjort sina åtagande i den gamla trädgården. Och jag hoppas jag bidragit till att föda upp två glada grisar.


De var lätta att lasta och de kom upp till mig i maklig takt. Jag hade med mig lite gotter förstås.


Nu när stormen Sven varit här och härjat har det funnits tid till arbete på kammaren. Sorterat och arkiverat alla gamla trädgårdstidningar. Undrar om jag kommer att gå tillbaks och läsa i dem igen?



Lite, lite färg finns det kvar i trädgården. Eller, i det här fallet, ganska mycket.


Vacker stam har Prunus serrula. I motljus glöder verkligen glanskörsbärets flagor.


Jag kommer nog aldrig att riktigt se tjusningen i en trädgård på vintern. Det är lite för mycket Edvard Munch-känsla. Fast den här bilden är nog färgglad jämfört med samma vy om två månader.



Men man kan se ljuset i tunneln, iallafall om man som jag varit på Hallongården och stöpt ljus en hel dag. Så vackra ljus och så roligt att stöpa. Ljuskronorna är otroligt vackra.




Japp, då är det bara att vänta tills man får trycka på play igen.


Fast, förresten, amaryllisarna är ju på gång.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar