Njut ditt otium.


Några dagar i stillhet kanske man kan unna sig. Ett glas med mungott, se djupt in i en amaryllis. Nu borde alla få vila och njuta av blädderdagar. 

   Blädderdagar där man inte gör någon större nytta. Det kan gå!


De vackra ljuskronorna som jag stöpte för några veckor sedan är perfekta hållare för amaryllisen 'Neon'. Jag har lindat in löken i grön mossa, med hjälp av en tunn tråd. Mossan håller jag lätt fuktig.




En av julens bästa amaryllis är 'White Garden'. Den har en bländade vithet som ersätter bristen på snöblindhet vi har drabbats av här i Skåne.  Den blommar tacksamt under lång tid.





Ja, snön lyser med sin frånvaro, så i år blir det snö på burk.


Den lilla myrten trivs än så länge ute i växthuset. Svalt och fuktigt. När jag var ung, så sas det att man skulle odla sin egen myrten till brudkronan. Jag minns att jag gjorde otaliga försök att ha en i mitt flickrum men den överlevde aldrig. Och så hann jag fylla 40 år innan jag blev gift…







2 kommentarer:

  1. White Garden var härlig! Hittade en liknande fast röd som jag tittar på här hemma. De är extra fina de där små och mångblommande amaryllisarna. Hoppas du njutit ordentligt!

    Gott Nytt År! /Carina

    SvaraRadera
  2. Tack Carina! Ja de små blommande är snabbare att gå i blom och varar lite längre. Har en del storblommande som har bit kvar innan de blommar.

    SvaraRadera