The whole shebang.

Så här smått kan 11 000 kvadratmeter vara när man ritar på ett litet papper. Det tog dock sin rundliga tid att mäta upp allt. Tänka tre gånger, mäta två gånger… 





Men det är dock med en viss tillfredsställelse som jag genom helikopterperspektivet kan se att alla delar hänger ihop. Siktlinjer och rumslighet är centralt i trädgården. Min förebild när det gäller att utforma den kommer från Arts and Crafts-rörelsens ideal. Huset skall vara en del av trädgården, och jag strävar efter att sudda ut gränser mellan ute och inne. Jag väntar otåligt på att vildvin och murgröna skall klä in huset.

"Trädgården är inget uppvisningsstycke utan dess främsta uppgift är att utgöra en behaglig plats att vistas på…" Så kan man läsa om Arts and Crafts-trädgårdar i Anna-Maria Blennows bok Europas trädgårdar. Denna tes har varit central när jag skapade trädgården. Men även om Arts and Crafts- rörelsen tar avstånd från vissa manér, speciellt från den victorianska eran kan jag inte låta blir att tillåta mig lite excesser ibland. För som sagt, jag skall tycka att det är en behaglig plats att vistas i.

Det är inte mycket arbete i trädgården nu. Så fokus har flyttats över till grönt pyssel. Med ett tomt växthus har jag en utmärkt arena att arbeta i. I år har temat blivit en grön och sparsmakad jul. Det är magkänslan som bestämmer. Rött har blivit nästintill bannlyst och det gröna spelar huvudrollen.


Kryptomeria är en enkel växt att binda med. Har man bra stommar att binda kring går det snabbt.



Sedan kan pimpa kransarna hur mycket som helst. God smak finns inte under julen. Enkla vita pärlor på silvertråd kan få den mest minimalistiska dekoration att ta ett skutt.




En vecka kvar, nu får amaryllisarna sätta fart. Opp Amaryllis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar