Heta drömmar och varsamt begär.

Är det någon gång jag blir romantiker är det just så här års. Jag vill mycket och ser bara möjligheter. Mångfald, flerfald och tusenfald. Det finns så mycket jag vill ska växa i trädgården. Men jag måste hia mig.


Jag har lärt mig den långa vägen. Efter att ha småduttat med perenner under de första åren på Karnagården insåg jag att planering var den enda vägen, dels av ekonomiska, dels estetiska skäl.  Jag köpte ofta växter på impuls och visste sen inte var jag skulle plantera dem. Jag har fortfarande plantor som står på fel ställe och ser lite vilsna ut. Jag kan aldrig förmå mig att rata en frisk planta utan strävar istället med att hitta ett bättre ställe för den.

Idag använder jag vintern för planering, på sommaren har jag aldrig tid för arbete på kammaren. Det viktiga med skisserna är att man får en överblick och inte minst ett planteringsschema.

Västra slänten är som namnet beskriver en svagt sluttande rabatt. Solen ligger på här ganska bra, så enklaste sättet att vattna den här planteringen är att gräva ner droppslangar. Inget vatten går till spillo. Vattnet skulle dra med sig jord ner på grusgången om det kom ovanifrån.




När måtten är måttade och en skalenlig skiss gjord är det bara att kalla på Fröken Fantasi.


Första skissen blir med de färgerna som jag tänkt. Sedan kollar jag vilka växter som kan tänkas trivas här. Oftast har jag en tanke om vilken känsla rabatten skall ge mig. Blommningstid och planteringsavstånd och höjd ska man också ta hänsyn till. Eftersom det är en slänt är den lite mer svårarbetad, jag vill ha växter som kräver så lite handpåläggning som möjligt. Och inte minst skall den vara vacker från alla håll.



Varje litet kryss motsvarar en planta. Jag planterar först på pappret, sedan på riktigt, det fungerar förvånansvärt bra.  Fast det förutsätter att man gjort en skalenlig ritning förstås.

Ja, sen är det ju bara att räkna ut hur många plantor jag behöver av varje sort. 




Vårlökar skall också ner i rabatten. Planerna är gjorda men eftersom jag i huvudsak planterar perenner på våren dröjer det till hösten innan de hamnar i jorden.


En nyplanterad släntrabatt. Om något år kommer den att bli tät. Bar jord tycker ju inte någon om. Jo, förresten mina katter gillar det.



Oops, vad snabbt åren går.


En mallig liten akleja har smugit in i rabatten, och den passar väldigt bra ihop med de gula dagliljorna. Naturen vet bäst.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar