I want it now. And I want it all.

Dessa frökataloger. Vad är det de gör med mig? De lockar och lovar. Sovra är inget som gäller för mig när jag köper frö. Allt vad självinsikt heter flyger bara iväg. 


De kostar ju inte så mycket, bla bla bla. Hade jag skrivit ner de diskussioner som jag har i mitt huvud när jag beställer frö, kanske jag lärt mig något från förra säsongen. Men icke.

Jag vet att jag kommer att vilja piska upp mig själv när jag skall konka ut allt varje dag för att det skall skolas ut.




Men det är det närmaste jag kommer känslan av en bal på slottet, det är ju alldeles underbart med dessa bilder av vackra blommor och friska grönsaker.

När jag började driva från frön hade jag noll koll. I ett varmt garage och med sporadisk vattning gick det inte så bra. Men man lär sig. Det är det som är så bra med frösådd. Det är ingen katastrof om det inte blir något, man kan alltid få en andra chans.

Några frö som åkt i krukor redan denna vecka är  Penstemon x mexicali 'Carillo Red', Änglametspö Dierama pulcherrimum och min favorit Blodtopp Sangusorba officinalis. De fröer som behöver en kylperiod står redan ute i kallväxthuset och bidar sin tid.

Dessa bilder är plockade från nätet.


Känner man för det, kan tillverkning av egna små krukor vara ett bra terapiarbete i vintermörkret. Finns bara en fara med det, man hamnar lätt läsandes en artikel man missade förra veckan.



Men det är fortfarande lite stressande att möta en trädgårdsentusiast som plockat ett frö på Kurrekurreduttön och som nu drivit upp det till ett stort vackert träd. Va? Men ringblommor då? Ja, det är väl som med allt annat. Ett steg i taget är det som gäller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar