Nu tar vi tagelskjortan på.

Nu är det slut med att ligga på sofflocket och pilla naveln. Dagarna av glitter och glögg är slut. På med arbetskläderna och tillbaka till vardagen. Nu är det dags att sortera upp och planera inför kommande säsong. Ljuset är på väg tillbaka, och det går fort nu.




Mycket av min dokumentation av växtplaner, bilder och växtnamn har jag i datorn. Men jag har ändå ett begär efter att föra trädgårdsdagbok. Det är riktigt kul att gå tillbaka i tiden och se när persikoträden blommade, när medelhavsväxterna fick komma ut osv. Jag letar fortfarande efter den optimala trädgårdskalendern.


Getebergsäng, som vi kallar den gamla delen av trädgården där svinen gått ett år, är nu redo för en mänsklig hand. Nu måste jag i första hand se till så att ogräset inte etablerar sig där igen. Planen är inte riktigt klar ännu, utan jag behöver vistas där lite mer för att få bilder i huvudet. 


Min starke vän, min lilla grävmaskin, kommer i vanlig ordning att bistå mig med att gräva upp rötter och flytta stenar. För det är ju så att stenar har fötter. De smyger iväg på ett märkligt sätt och hamnar där de inte ska.


En annan vän, och min man, är en klippa när det gäller att återställa mina sekatörer i nyskick. Ibland är det skönt med förbud. Jag får inte slipa dem själv längre...


I England vet jag att man kan skicka iväg sina Felco på service. Det kostar säkert en bra slant, så nu har jag sparat lite och kan därför köpa fler växter.


Kanske lite fler av denna underbara sydafrikanska växt, Forest lily Veltheima bracteata,  som blommar nu. Började driva den för 1,5 år sen, och den har sått ute under sommaren i halvskugga. Sett allmänt tråkig ut, men i slutet på sommaren satte den fart med bladverket och nu blommar den magnifikt. Och den blommar väldigt länge.





Veckorna efter jul- och nyårshelgen kallas ju oxveckor, så det är bara att hugga i.









2 kommentarer:

  1. Hej,

    Hittade av en slump din blogg. Googlade på något som jag efter att jag fastnade med att surfa runt hos dig glämt va det var. Fin blogg och ljuvlig trädgård!!!!


    Jag hoppas det är ok att jag lägger till dig i min blogglista.

    Varma hälsningar,
    Maria

    SvaraRadera
  2. Väldigt roligt att du hittade mig! Bara roligt att få dela med sig av sin trädgårdslycka!

    SvaraRadera