Det är dags nu.

Jag har gjort det. Jag har beställt nya sorter av sensommarens skönheter. För vad vore min trädgård utan de spektakulära dahliorna? Blommor som är lika olika som vilken regnbågsfamilj som helst. Men de hör ihop, dessa skönheter.


De nya sorterna har inte kommit ännu och förra årets knölar ligger fortfarande i vila. Men innan jag beställde nya tittade jag igenom förra sommarens lyst.


Ingen människa med färgseendet i behåll kan annat än hänföras av denna färg och form. San Fransisco är en underbar stad på många sätt, och visst blir man extra glad när deras officiella blomma är dahlian.


'Tsuki Yori No Shisha'. Namnet är lika tungvrickande som utseendet.



 'Greysons's Yellow Spider' är också makalös i sin form.



'Hartenaas' är inte så expressiv, men är en bedårande dahlia.



En av mina favoriter 'Graaf floris'.



För att lära sig om dahliors väl och ve kan man alltid läsa på nätet. Men det finns också en fantastisk bok som man bara kan ligga och bläddra i för de vackra bildernas skull.


Elisabeth Svanlin Gunnarsson beskriver på ett enkelt sätt hur man tar hand om dessa puddingar.

Har man, och det är lätt hänt, fastnat i dahliaberoendet kan man gå med i Svenska Dahliasällskapet. www.svenskdahlia.se

Till sist några rader från Ralph Waldo Emerson;

'The Earth Laughs in Flowers'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar