Ger aldrig upp.

Få arenor i livet ger mig så många chanser som trädgården. Ibland går vissa odlingsprojekt helt åt pipan. Ibland gör jag fel, men det blir ändå rätt. Och sen har vi de där stunderna då allt stämmer. Lite som svenska skidlandslaget troligen känner. 


Det är tur att jag inte förvaltade det enda exemplaret av Wollemi pine, för i så fall hade arten varit utdöd nu. Första trädet jag planterade satte jag på friland och vintern som följde blev en riktigt hård skånevinter. Det dog. Det har tagit mig ett par säsonger att repa mod och köpa ett nytt. Men nu är det här.


Wollemi pine upptäcktes så sent som 1994 i Australien. Det är lika gammalt som dinosaurierna, och kalls ofta för "levande fossil". Tyvärr är det en hotad växt trots att det är lättskött och kan växa i flera olika miljöer. Mitt lilla träd kommer från Kernock Park Plants i Cornwall. Och det är inte vilket litet träd som helst. Sir David Attenborough: How marvellous and exiting that we should have discovered this survivor from such an ancient past.


En blomma jag länge suktat efter är småblommig sabellilja, gladiolus communis ssp. byzantinus. Förra året fick jag några få blommor. Resten visade inga livstecken. Som tur var petade jag ner alla lökar i en kruka och ställde dem på undantag.


Häromdagen blev jag glatt överraskad. De var på gång, och det utan något daltande.



Något som inte tarvar pjosk är mina vilda julrosor. De sprider sig hejdlöst, men tillför en vacker grönska i trädgården just nu.



Basilikan kräver lite mer omvårdnad. Nu har den grott, och den kommer att få vara inne hos oss tills det blir minst 15 grader i växthuset.



Allt som nu börjar växa i trädgården är jag så tacksam för. För är det något jag är rädd för, är det hybris i trädgården. Den får aldrig slå rot.

2 kommentarer:

  1. Ja nu är vårtecknen välkomna. Blommande lökar, små groddar och groende frön :) Julrosen är läcker. Har hittills haft flest H x hybridus varianter i olika färger. Lycka till med... ..är det en gran? Vacker var den i vart fall.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Hej Carina! Visst är det en underbar tid nu. Så mycket hopp gror i alla små lådor. Wollemi Pine tillhör släktet araukariaväxter, rumsgran ingår i samma grupp.

    SvaraRadera