Dygdens lön.

När Strindberg skrev novellen Dygdens lön var det inte komposter han avhandlade. Fast jag önskar att han gjort det. Men den gode Strindberg hade många strängar på sin lyra, och han var även intresserad av trädgård. Och vem är inte det?


Kompostering är verkligen dygdens lön. Under flera år har min trädgårdskompost varit ganska ostrukturerad, och jag har flyttat den allt eftersom jag utökat trädgården. Men nu har den äntligen funnit sin plats.


Eftersom vi har gott om utrymme har jag valt att lägga komposten utanför den bearbetade trädgården. Kanske inte den vackraste installationen, men väldigt praktisk. Det anlupna golvet från bostadshuset kom äntligen till nytta. Håller på att klä insidorna med takpapp, så att virket håller lite längre.


Äntligen! Stigen i Lunden klar! Det här tog tid. Ibland är det tur att jag inte ser hindren. Trodde aldrig det skulle vara så svårt att få tag på öländsk kalksten.



Nu skall Krypkotulan,  Leptinella squalida, som stått på tillväxt i växthuset, tryckas ner mellan fogarna. Den tar sig snabbt och är tålig.




Kiss, urin, guldvatten, eller purin som Strindberg kallade det, är ett utmärkt gödselmedel. Blanda en del urin och tio delar vatten. Komposten kan man kissa i direkt utan att späda. Läste att en gängse kissning är värd ca 20-30 kronor om man jämför med att köpa motsvarande mängd näringslösning. Lågt räknat och under en säsong tjänar jag ihop till en mindre lindallé. Det är sådana kalkyler som får en smålänning att spinna.


Visat den förut, men den tål att visas igen. Min bästa potta som står i växthuset. Kissa, späda och vattna.


Jag vet att många tycker det är osmakligt, men man vänjer sig.


Måste avsluta den här lätt stinkande essän med något vacker. Planterade en mängd tulpaner med små pärlhyaciner sistlidna hösten. Krukorna har stått i förrådet tills januari, då jag tog in dem i det varma växthuset. Det här är första paret ut. Bakom tulpanerna ser man rosmarinen som blommar för fullt.



Jag festar till det med en glamorös bild till. Dessa små penséer växer och blommar trots regn och rusk.


Spring, spring!  Eller på ren svenska: Vår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar