Jag går i mina penséer.

Det finns ett gammalt uttryck som heter, vi går i våra penséer. Det betyder att man är något frånvarande, går i sina egna tankar. För mig är det nog tvärtom, när penséerna gör sitt intåg kan jag se ljuset och tänka klarare.


De kostar inte många slantar, penséerna. De ger verkligen valuta för pengarna. Mina penséer tar aldrig slut, de blommar och blommar och det brukar sluta med att jag låtsas glömma vattna dem. Först då kan jag lägga dem på komposten. Och varje år känner jag mig som en dålig människa.




Jag kan aldrig välja vilka färger jag ska köpa. Alla är ju så vackra. Men om jag måste välja en färgsättning, så är det nog den här.



Kanske tycker jag om den här bäst eftersom den påminner mest om sin släkting, den vilda styvmorsviolen. Barn i England gav den namnet Jump-up-and-kiss-me. Och visst får man lite känsla av pussmun.

Primula Victoriana 'Gold Lace Black' var en vanlig växt i de forna viktorianska trädgårdarna. Få blommor är så distinkta i sitt uttryck. Själv vet jag inte riktigt vad jag tycker om den. Fast så här års är jag inte så kräsen med blomster.



Vintergäcken tar verkligen i från tårna nu. De kommer upp på de mest märkliga ställen.


Det finns massor kvar inne i den gamla trädgården där svinen har gått. Trodde att de skulle stryka med. Vintergäcken gör inget väsen av sig på sommaren, men just nu lyser den glatt upp den Norénska färgsättningen.



Där det så småningom ska bli planteringar har jag lagt ut ett tjockt lager av gammal halm. Förhoppningsvis skall det hindra en massa ogräs att växa här innan jag gjort planteringarna.


Fåglarna har fått lite inredningsdetaljer att lägga i sina holkar. Två av mina katter lämnar glatt bidrag till återvinningen. Snodde ihop en liten konstruktion som jag fyllde på med mjuk och fin kattull. Lite kycklingnät, ståltråd och en gammal porslinstallrik som tak. Fåglarna brukar uppskatta dessa tussar och bäddar sina sängar med dem.



Till slut några ord på franska: Honni soit qui mal y pense. Vilket betyder Skam den, som tänker illa därom. Redan 1348 - när Strumpebandsorden anekterade detta uttryck som sin slogan -  var det viktigt med penséer.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar