Sticker du upp?

Det vackra vädret vi haft här nere i skåneland den senaste veckan har fått många tappra växter att sticka upp näsan ovan jord. Ja, inte bara näsan. Hela härligheten har de visat. De är trädgårdens svar på facebooks kattungar. Med andra ord helt bedårande.


Krokusen är makalösa, när solen skiner så visar de verkligen allt.



Massverkan och samverkan det är det som gäller. The more the merrier.



Zarah Leander hade blivit grön av avund, eller smått lila. Här kan man verkligen se en stjärna.



En gul Lamborghini kommer jag aldrig att äga, men lacken på den här krokusen är minst lika fantastisk. En av de vackraste krokus jag vet.



Nu är det kanske lätt att tro att jag bara vimsar omkring i trädgården och vispar pollen. Men så är det inte. Mest action är det i växthusen. Kalljordskrinum, Crinuam x powelli har äntligen kommit i min ägo. En väldigt vacker växt som jag såg i sitt flor utanför sjukhuset i Malmö. Gigantiska knölar har åkt ner i jorden. Fortsättning följer.



Fler kejsarkronor till folket. Fritillaria imperalis sägs vara effektiv mot sork. Kan jag hitta någon växt som som kan leverera verkningseld mot dessa subversiva krafter är jag tveklöst beredd att använda dem.


Till hösten - det är väldigt, väldigt långt dit - skall jag göra massplanteringar av dessa kraftfulla växter. Jag kräver en sorkfri trädgård.



Till sist. Äntligen har jag hittat och fått hem mina så hett efterlängtade kalkstenar. Nu kan jag göra klart stigen i Lunden. Aldrig har något till synes så enkelt varit så svårt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar