Jag sover med ena ögat öppet.

Nu är det officiellt. Våren är slut här i Skåne och då måste det vara sommar. Men jag litar inte riktigt på det. Vaksamt följer jag väderrapporterna. Jag vill ju inte att flera månaders odlande i växthuset ska gå om intet.  


I påskas började jag skola ut de små liven. Den skuggiga allén ger ett bra skydd för både sol och vind. Om det drar ihop sig till frost kan jag ganska enkelt dra en fiberduk över dem. Här får plantorna stå minst en vecka innan de möter den hårda verkligheten.


Det gör inte något att dessa små glyttar inte fått komma ut i rabatterna och krukorna ännu. Det finns så många av vårens blommor som lyser i trädgården och allt har inte slagit ut.


Lunden håller på att få riktigt bra fason. Den sista stora rabatten är gjord. Det var ett styvt jobb att gräva den. Tung lerjord som förbättrats med massor av barkmull. Jag grävde inte själv, utan min äkta hälft gjorde det med glatt mod och bröt av några grepar på vägen.


Huvudrollerna i rabatten spelas av höstsilverax 'Brunette' Actaea simplex tillsammans med tolvgudblomma, Dodecatheon media. Olika nävor har också kommit på plats och en del hosta/funkia. Det skall till lite mer växter. Men… Rom byggdes inte på en dag.


Det mesta jag planterade i Lunden förra året växer på bra. Det kommer fortfarande upp mycket ogräs eftersom jag inte bytt ut jorden, utan bara grävt om och lagt till mullämnen. Nu gäller det att låta de kultiverade växterna få styrka att klå otygen.


Vivorna trivs bra här. För att vara inne på sitt andra år är dessa vita bollvivor, Primula denticulata väldigt blomvilliga.


En av mina favoritkombinationer på våren är dessa glödande tulpaner. Man blir bara glad när man ser dem.



Jag har en lite undanskymd rabatt som är lökarnas kyrkogård. Där hamnar lökar som stått i krukor osv. Jag förmår aldrig kasta friskt växtmaterial så då det hamnar här. Det roligaste med denna rabatt att det kan uppstå kombinationer som jag aldrig tänkt på.


Det tar en stund innan man ser att det är gula tulpaner som smugit sig in bland påskliljorna. Det här skall jag använda mig av ännu mer nästa säsong.


Ja, så var det dags för lite reality check. Man kan ju lätt tro att allt här i trädgården bara är blommigt och vackert. Men bakom kulisserna kan det ibland vara riktigt rörigt.


Det är lite hektiskt nu. Men det kommer att bli bra. Med lust och glädje kommer man långt. Ja, man kan faktiskt komma ända till Mellanköpinge.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar