Grönt kort.

När jag sitter på kammaren och tittar ut genom fönstret på min trädgård, kan jag knappt tro mina ögon. Hur kunde det bli så grönt, så snabbt? Hela trädgården har bytt gestalt. Det är inte för inte som grönt symboliserar tillväxt, harmoni och fräschör.    



Aftonstjärnan, Ornithogalum nutans, har svårt att släppa det gröna. Jag har planterat ett gäng lökar i Lunden från Göteborgs Botaniska. De förekommer förvildade här nere i södra Sverige, så det är nog gott gry i dessa milda blommor.



Gott gry är det även i blåregnet. Upp i toppen på flaggstången skall det, och vackrare flagga är svårt att få.


Aldrig förr har jag haft en så stor klase av dessa skönheter ovanför huvudet.


På väg ner till dammen ligger rabatterna jag kallar prärier. Den södra är fullpackad av kirgislök, Allium aflatunense 'Purple sensation'.



Kirgislök gillas inte av sorkar, men mina antagonister undviker inte rabatten utan far omkring som underjordiska kryssningsmisiler ändå. Hur mycket av mina andra perenner som är kvar återstår att se. Jag är verkligen för biologisk mångfald, men det finns gränser. Synd att sorkarna inte förstår det här med gränser. De har oändliga arealer att botanisera på som inte ständigt patrulleras av en ilsken kärring.

Den här krukodlade hortensian har de inte rått på. Men icke desto mindre måste den undersökas av en rejäl Rhodesian Ridgeback. Det kan ju döljas något matnyttigt här inne! Hundarna har sin dagbädd utanför växthuset så de lättjefullt kan iaktta sin matte i arbete.



Att vattna är ett ofrånkomligt arbete när man har trädgård. Men varken växter eller plånbok tycker om när det vattnas för mycket. En av de bästa hjälpmedlen är en fuktighetsmätare. Många gånger tror jag att jag behöver vattna för att ytan är torr, sticker ner fingret en bit och tror fortfarande att det är torrt. Man behöver ner en bra bit i jorden för att verkligen veta om det behöver vattnas.



Ytterligare ett hjälpmedel är regnmätaren. Det finns en vacker och designad pjäs som står på sin fasta plats i trädgården, den vimsar jag helst inte omkring med. Men den här klassiska i hederlig plast är utmärkt att flytta med sig. När jag vattnar med vattenspridare ställer jag regnmätaren så jag kan mäta hur mycket det blir. Mindre än 20-25 mm är knappast lönt att vattna, och det är bättre att göra det rejält i stället för att smådutta.




Kanske skulle det införas Grönt Kort för trädgårdsägare. Minns att jag var tvungen att ta det för att få spela golf för längesedan. Då var jag ihop med en golfspelare. Nu är jag ihop med en trädgård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar