Passion skapar kunskap.

Har inte sett det en gång, utan flera gånger, och i olika sammanhang. Passion skapar kunskap. Man kommer långt med bara glädje och sunt förnuft.


För mig är det så tydligt. Jag visste inte riktigt hur eller vad jag skulle göra med min förfallna trädgård. Men jag hade en obeskrivlig längtan att ställa den i ordning igen. Bit för bit har delarna fallit på plats. Och genom att umgås med trädgården och växterna har jag lärt mig mer och mer.

Att jag skulle ha tulpaner var självklart. Men i mitt förra liv var en tulpan en tulpan. Baha. Så enkelt är inget. Nu har jag börjat nosa på tulpanvärlden, och den är stor.


De små, och till synes fragila, botaniska tulpanerna är riktiga höjdare om man inte vill hålla på att dalta. Plantera dem på förtjänstfulla ställen och de återkommer år efter år och sprider sig om du är snäll. Jag har flera olika sorter och de förvånar mig varje vår med sin växtkraft.



Jag gillar tulpaner lite extra mycket precis innan de slagit ut. Speciellt de botaniska tulpanerna som öppnar och stänger sig allt efter väderleken. De blommar väldigt länge eftersom de sparar på krutet gråmulna dagar.



De italienska tulpanerna, Tulipa clusiana, är högre än de botaniska. Om jag kallade de botaniska fragila får jag kalla dessa gracila. Jag har än så länge bara några få sorter. Förra hösten köpte jag en påse "gott och blandat" som jag planterade i Lunden för att se om de gillade läget. Det gjorde de. Så till hösten blir det fler och med lite mer precision i urvalet.



Jag har haft den här boken i snart 15 år. Bläddrat lite förstrött i den och läst lite här och var. Men nu känner jag mig redo att läsa den från pärm till pärm. Nu har jag några krokar att hänga upp kunskapen på. Återigen, passion ger kunskap.



Den här fransiga skönheten som heter Tulip 'Louvre' kommer jag att ha nästa år igen. Den tål rejält med regn utan att ta någon större notis om det.




De tidiga tulpanerna håller på att ta farväl. Det är ett bitterljuvt avsked. Men snart är de glömda för rosornas charm.



Men visst kan en samling av bedagade tulpaner också vara vackra.



Idag är nog inte risken så stor för en tulpanbubbla. Som säkert många av er vet, så utbröt en spekulationshysteri om tulpanlökar i Nederländerna på 1600-talet. Detta ledde till att folk fick lämna hus och hem efter som så många lystet ville göra pengar på dessa åtråvärda lökar. Ofta kallat tulpanmanin. Lite tulpanmani kan man dock få ha, men man skall nog inte ta topplån för att kunna köpa dem.




         




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar