Home is where the heart is.

Mitt hem är nog mer i växthuset än i vårt vanliga hus. Att få sitt första växthus är något alldeles extra. En helt ny värld öppnar sig. Jag vill minnas att jag hade samma känsla när jag som liten flicka fick min lekstuga. Magi helt enkelt.


Ett växthus var det jag mest av allt önskade mig i 50-års present. Jag var delvis med och byggde det, och lyckades på egen hand krascha en hel pall med planglas. Men det är historia nu.



Men sen hände det jag aldrig trodde kunde hända. Idag har jag två växthus. Känner mig lite som en bigamist. Är kär i båda. De har lite olika funktion, men samma estetik och uttryck. Det är viktigt att de smälter samman med de andra byggnaderna på gården.




Timmarna jag spenderar i växthusen så här års är dock ganska få. Där huserar numera mest basilika, physalis, tomat och pelargonerna. Ska man se de stora skönheterna får man gå ut i trädgården. På hedersplats i skrytrabatten växer den vackra pionen 'Miss Mary', som en homage till min avlidna svärmor Mary.




Luktpionen 'Coral Charm' är en riktig höjdare i pionvärlden. Den växer i ett ganska skuggigt läge, där den trivs tillsammans med jättedaggkåpan.



Lite skuggigt läge gillar även Wollemin pine, Wollemia nobilis. Ett riktigt kultträd, med rötter från kritaperioden. Köpte det i vintras och det har bott länge i växthuset, men nu får det stå ute och gotta sig. Min första Wollemin pine satte jag på friland, det misstaget kommer jag inte att göra om. När kylan kommer åker det in igen.



Vid entrén till trädgården, det vi kallar Lilla Bommen, är det flera som håller vakt. När jag byggde gavelbäddarna hade jag ingen tanke på att fler kattdjur skulle gilla just den här platsen. Men det är en perfekt plats, för en perfekt katt.




Till sist några varningens ord.

Min käre make, som är förtjänstfull på många sätt, skall sköta trädgården nästa vecka. Ja, inte bara trädgården, han skall även vara gästskribent här på bloggen.

Själv kommer jag att befinna mig i England, där jag skall traska i min idol William Morris fotspår. Kommer att få se en mängd vackra Arts & Crafts trädgårdar.


Åh,  jag höll ju på att glömma att visa den sötaste lilla allium som blommar nu. Allium roseum, även kallad rosy garlic. Man kan äta den, men det tror jag inte jag kommer att göra. Möjligen smaka lite.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar