Jag vill aldrig snöa in.

Alltså, vanlig snö har jag inget emot, trots att den begränsar min aktionsradie. Det kan vara mysigt och lite spännande. Men att snöa in på en särskild sorts växt eller så, det hoppas jag aldrig att jag gör. Jag har så många favoriter och de växlar från månad till månad. Ja, ibland bara med någon veckas mellanrum.


Har lekt med tanken att allt skulle blomma samtidigt. Kan inte riktigt visualisera det, men jag tror jag skulle blir kollrig. Hur skulle den till synes fragila snödroppen stå sig mot en präktig dahlia? Allt har sin tid.

Sin tid har de kraftiga sommarperennerna just nu. I de engelska trägårdarna såg jag dem nästan överallt. Geranium psilostemon. Den armeniska nävan är bokstavligen en riktig höjdare i trädgården. Den här växer i en lite skuggigare rabatt och lyser verkligen upp. På våren ser man inte ett spår av den. men så helt plötsligt är den där.




Blandat med nävor och funkia växer den här söta lilla stjärnflockan, Astrantia major. Den har onekligen gett begreppet 'bed-hopping' ett ansiket, för den dyker upp lite här och var. Men det gör verkligen inget, tvärtom.



Något som också gärna får sprida sig är mina gamla krolliljor, Lilium martagon.  De är blyga rackare, för de växer helst inne i lövskuggan i Lunden. Några har jag flyttat fram i en skuggrabatt, så att humlorna och jag kan njuta lite enklare av deras behag. 



Men om humlorna nu kan vältra sig i pollen kan jag snart göra detsamma med hallon. I våras satte vi våra allra första hallonplantor. Härom dagen fick vi en smak av paradiset. Vilka otroligt goda och söta hallon. Valentina heter sorten, och ingen går ut i hallonsnåret utan att redovisa hur många gotter de stoppat i munnen.



Gott, men inte fullt så lyxigt, är det med persilja. Tror aldrig jag haft så kraftiga plantor. De var lite hängiga när jag satte ut dem i våras, men med en näve blodmjöl tog de fart.



Måste visa ett infernaliskt verktyg som jag köpte på Hidecote Manor. Jag tycker det är så kul att köpa mystiska verktyg. Prova och sen hissa eller dissa.


Ja, jag vet det är inget man behöver egentligen, men den fungerade riktigt bra. Ett redskap för att luckra jorden i framför allt krukor eller i styv lerjord. Jag kommer att använda den tills jag slarvat bort den…

Men som sagt, om det inte göms i snö, så göms det i komposten. Men det kommer alltid fram igen.


Till sist, på söndag har Karnagården öppet för trädgårdsbesökare. Vi hälsar er välkomna mellan 10.00-17.00






4 kommentarer:

  1. Haha... ..berättade för en kompis att 'come this year end' kommer jag ha 100 sorters pioner. Hon tyckte det var lite insnöat tråkigt. Då berättade jag om hostor, irisar, dagliljor mfl som balanserar rätt bra. Enda haken är - tomten behöver vara större :)

    Har du provat att göra chimichurri på persiljan? Men det ska vara ett 'riktigt' recept med citron och vitlök inget annat...

    Hoppas du hade en fin dag i trädgården med många besökare. Det ser den verkligen ut att vara värd! /Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart! Nu har jag gjort chimichurri. Det var väldigt gott! Speciellt nu i sommarvärmen är det barnsligt gott med syran och det chilistarka. Tusen tack för tipset visste inte att det fanns en sådan här god och enkel grej att göra av persilja. Jag kommer att ha en sats i kylen för det är gott till väldigt mycket.

      Radera
  2. Hej på dig,
    Tusen tack för att du öppnade din trädgård igår. Vi valde en trädgård och det var inget vi ångrade. Helt underbar trädgård.
    Kram Agneta
    Ps! jag har lagt till din blogg i min blogglista

    SvaraRadera
  3. Hej Agneta! Tack för att du kom!Vad glad jag blir! Det är verkligen roligt att få dela med sig av sin passion för trädgården. Kul att du följer min blogg, det är ju lite extra kul när man sett saker i verkligheten och kan sätta in saker i sitt rätta sammanhang.

    SvaraRadera