Roundup i fingrarna?

Plötsligt händer det. Anneli har förlupit hemmet, till England. En resa till William Morris trädgårdar lockade så mycket att hon har lämnat över ansvaret för trädgården till mig. Och inte bara det. För att inte bryta utgivningen av bloggen blir det nu jag som kommer att leverera denna veckas visdom, insikter och bilder. Och vem är jag då? Det enkla svaret är Jonas, hennes man. Det mer extenderade svaret är den där killen som då och då svirrar förbi i bloggen, och som Inte Kan Någonting Om Trädgård, och har Roundup i Fingrarna. Så det här kan sluta precis hur som helst, både när det gäller bloggen och trädgården.


Nå. Det där att jag inte kan något om trädgård är faktiskt inte helt sant. Lite har man ju lärt sig under åren. Jag vill nog påstå att jag har blivit ganska bra på artbestämning. Det här, t ex, är en blomma:


Det som kännetecknar blommor är att de består av stjälk, blad och det där högst upp. Sen finns det ju rötter också, men de ser man inte. Blommor kommer i olika färger och former. Många som håller på med blommor snobbar med latinska namn, men det har jag aldrig riktigt förstått. Vad är en helianthus annuus? Nähä, tänkte väl det. Men en solros känner ni igen? Ja, ni fattar.





Sen har vi ju buskar. De kan närmast liknas vi väldig små träd, fast liksom utan stam. Om man sätter många buskar i en lång rad blir de en häck, som vi ser här. Problemet med häckar är att de måste klippas, men jag återkommer med en fördjupad diskussion om tvåtaktsbensin längre fram i bloggen.





Här har vi gräs! Perfekt odlingsbädd för maskrosor, grodblad, tistlar och många andra spännande växter. Med gräs kan man förhålla sig på två sätt. Antingen satsar man på att skapa något som ser ut som en golfgreen, och misslyckas med det. Eller så skruvar man ner kraven, slappnar av och satsar på en gräsmatta som är mer normalsnygg, och misslyckas med det också. Över tid kommer det här med gräs inte vara några problem på Karnagården. Våra få kvarvarande gräsmattor håller långsamt men säkert på att förvandlas till rabatter eller trädplanteringar. (Det viktigaste med gräsmattor är att klippa dem. Då syns det inte hur lite gräs de faktiskt består av.)





Och det här är ett träd. Lite grovt kan träd delas in i två grupper. Vita träd med svarta fläckar är björkar, som är vackra att se på men kan framkalla allergier. Alla andra träd är brungrå, och kan heta en massa olika saker. Träd är perenner. Man behöver alltså inte plantera nya varje år.





Benmjöl, barkmull och gröngödsling i all ära, men vill man skapa en vacker trädgård är det tvåtaktsbränsle, oleum gasoline, som gäller. Använd Aspen alkylatbensin. Finns i behändiga 5-liters dunkar, men kan även beställas på fat. (200 liter.) En stor fördel med alkylatbensin är att den är åldersbeständig upp till sju månader, så man kan starta motorsågen även efter en vinterförvaring. (Om ni nu vet hur man startar den. Sök högsta kompressionspunkten med startsnöret. Låt den gå på choke-läge tills varvtalet börjar gå ner. Träna framåtlutad enhadsrodd på gymmet. Bit ihop.)






I vår familj är det jag som krattar grusgångarna, vilket känns fullständigt självklart med tanke på hur mycket tid jag ägnat åt dykning. Har man gjort det, har man nämligen en massa osorterade blyvikter som ligger och skräpar. Och då kan man konstruera den ultimata grusgångskrattan. Två kilo bly på varje kratta ger rätt tryck.








Planeringen av trädgården underlättas av en bra trädgårdskarta, men det kan vara svårt att göra en med hjälp av triangulering. (Visserligen upprättade engelsmännen kartor över hela Indien på det sättet, men de hade helt andra resurser än vi som inte är tunga kolonialmakter.) Bättre då att utgå från ett flygfoto. En pilotubildning river man av på ungefär 50 flygtimmar, och lämpliga flygplan är t ex Cessna eller MFI-15, eftersom de går att flyga utan dörr, vilket underlättar när man tar lodbilder.





Ser ni manspersonen som ligger till höger om Khadaffi, och till vänster om skelettdelarna? Det är jag! När jag för några somrar sen hörde Anneli säga ”klä av dig, så kommer jag med hönsnätet”, tänkte jag att nu jävlar smäller det, hon är en påhittig kvinna, men det blev inte alls som jag trodde. Å andra sidan, att bli odödliggjord i barkmull är inte illa det heller.

Detta är till Anneli: Min älskling, jag hoppas du har det bra i England! Killarna och jag har hittat på ett kanonbra sätt att rensa ogräs. Vi går omkring lite planlöst i rabatterna, och när jag ser ett ogräs pekar jag på det och skriker ”SORK!”. Då gräver de upp det med en energi som bara en Ridgeback kan uppbringa. Kan bli lite collateral damage, men det får man lära sig att leva med, eller hur?

3 kommentarer:

  1. Jag undrar om jag inte t o m föredrar Din blogg Jonas ... och behöver Du ytterligare hjälp med ogräset så kommer jag med "familjen"!

    SvaraRadera
  2. Hahahaha..........herregud....din stackare......hahahaha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sjöflyg-rating kan läggas till övriga på bara ca 10 timmar. Praktiskt om man har stor pool. Man sparar då dessutom den mödosamt anlagda gräsmattan.

      Radera