Blommor är vackrast där de växer.

När man ger sig in i denna djungel, som trädgård kan vara, är det inte så lätt att navigera. Man vill ju så gärna finna den där röda tråden. Och när man funnit den skall man vara förvissad om att det är rätt röd tråd man fått tag på. Inte den nyans av rött som är inne just nu. Man byter inte trädgårdsskepnad lika lätt som man byter vidden på byxorna.


Minns inte hur jag stötte ihop med honom, men jag blev förälskad i hans sätt att arbeta med växter. Köpte de flesta böcker där hans arbeten presenteras. Läste och njöt.

Piet Oudolf är en av de ledande då det gäller trädgårdsdesign. Han målar trädgårdar med stora vidlyftiga drag. Som vanligt kan man inte omsätta alla idéer i sin egen trädgård. Men det går alltid att plocka "bits and pieces".


Med hjälp av den här boken kunde jag ganska enkelt rita upp mina två prärierabatter eller stäpper som leder ner till dammen. 





Rabatterna bygger ursprungligen på två olika färgtoner. En del plantor som jag tänkt mig gick inte att få tag på, en del plantor ville inte växa här. Men helheten är ändå vild och vacker.


En lite undanskymd växt som jag tycker borde finnas mer i trädgårdar är Lejonsvans, Phlomis tuberosa 'Amazone'. Frisk och stark blomma.



Phlox paniculata 'Rosa Pastell' är också tacksam i dessa prärierrabatter.



I bakkanten av rabatten växer ett japanskt gräs, men även Kransveronika, Veronicastrum virginicum 'Fasination'. Den ger höjd och seglar över topparna på de andra växterna.



De ingick inte i planen, men passar ganska bra ändå. Höstanemon Anemon hupehensis. Det här är ett av mina säkraste kort. Seg som attan.







Det går ju inte att låta bli att sätta in ett stort stråk av Echinacea prupurea. Här är det sorten 'Rubenstern' som fått sprida ut sig. 


Den motsatta prärien går i skarpare toner. Den här rabatten får mer sol så det behövs lite mer tryck i färgerna.


Färgtonen är densamma hos alla blommorna men formerna sticker åt alla håll. Varje vår sätter jag ner ett gäng med jätteverbena, Verbena bonariensis,  för att få ytterligare höjd på rabatten.  




Fackelblomster Lythrum salicaria 'Blush' och Temyntan eller bergamot  Monarda 'Mohawk' passar så otroligt väl ihop.


Det finns ju många olika färger på flox. På denna sidan valde jag Phlox paniculata 'Lavendelwolke'.



Jag tror inte det är många av våra pollinerande insekter som missar dessa rabatter. Och det finns nog inte på kartan att de skulle missa Fjärilsbusken, Buddleja daviddi 'Harlequin'.



Det är väldigt, väldigt varmt nu. Och man svalkar gärna strupen i skymningen, Som sann trädgårdsmänniska så finns det bara en lämplig drink att glida omkring med trädgården.


 Så gott folk, ta hand om er i värmen. Själv går jag mest omkring och pustar.


1 kommentar:

  1. Ljuvliga bilder! Själv är jag där, precis i blrjan av en trädgårsd tillblivelse. Försöker måla med stora penslar nu, hitta en struktur som funkar.. få se hur det blir..

    SvaraRadera