Jag gör slut nu!

Nu får det vara nog. Jag har gjort så gott jag kan. Men enda tacken jag får är att du försöker slita av mig mina kläder. Vi var inte ämnade för varandra. Tror att vi blir lyckligare på var sitt håll. Detta ständiga missnöje. Det regnar, det är för torrt, alltid är det något som är fel. 


Så nu är det slut på att ha rosor som blir fula med sin svartfläcksjuka, växer dåligt. tar stor plats i rabatterna utan att ge något nämnvärt tillbaka.  Jag har lagt åtskilliga hundralappar på växtvårdsprodukter. Ny fin jord osv, men det blir ändå inte som jag tänkt mig.

Jag hade en romantisk tanke att kunna gå ut i trädgården och plocka ett fång med rosor. Eller gå omkring och vara snygg och deadheada dem. Så där som man ser engelska damer gå omkring i sina trädgårdar med en korg på armen. Men så blev det icke. Jag fastnar ständigt med mina kläder, eller så fastnar jag med håret. Och att ta sig ur en rosbuske med dreadlooks är något av det svåraste jag gjort. Alternativet hade varit att jobba med rosor iklädd skinnställ och hjälm. Men hade jag inte blivit skogstokig då, hade jag aldrig blivit det.


Stamwell Perpetual är en elak ros. Jag vet ingen annan ros som jag bokstavligen suttit fast i.  Den är ganska frisk men, som sagt, ond.


Stamwell perpetual klassas som buskros  men kan användas som klätterros. Hade jag tänkt på det när jag planterade den hade jag kanske sluppit att gå i clinch med den.


Till hösten skall jag gräva bort alla surpuppor och plantera de få som jag vet fungerar för mig. New Dawn får visserligen lite svartfläcksjuka, men blommar ändå rikligt.


New Dawn är nog en av de vanligaste klätterrosorna.


St Swithun som växer i kvarterna skall jag också behålla. Den går att hålla snygg, troligen tack vare att den växer i upphöjda bäddar och har bra växtstöd kring sig.


St. Swithun är en klättrande David Austin ros.

Men den friskaste hos mig är utan tvekan Aspirin Rose, en klasblommig rabattros.



Kanske minskar min ilska något när jag kylt ner mig, och jag vet att jag inom kort kommer att åka till en plantskola och köpa 'Paul's Himalyan Musk'. Såg den på Hidecote i England och den verkar vara av segt virke. Den skall få klättra upp i ett gammalt äppelträd som gjort sitt.


De blommar bara en gång men den sägs trivas här nere i Skåne, och jag vill hellre ha en lättskött ros som ger allt vid ett tillfälle än en sort som håller på att sjåpa sig, som så många gör.

Dagens slutkläm får nu min man stå för.
När han var liten sa han följande till sin mamma:

Mamma! Jag tycker inte om de där tulpanerna som sticks.

2 kommentarer:

  1. Jag säger vara Zepherine Drouhin!
    /Laura

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! Den var väldigt vacker! Den kommer på min önskelista till våren. Tack för tipset!

      Radera