Låt den rätte komma in.

Visst är det underbart att möta människor som har samma intresse, och kanske till och med passion. Att prata om stort och smått med trädgård som den gemensamma nämnaren. Öppen trädgård är en av de roligaste dagarna på hela året, något att bära med sig det när det känns lite tungt i trädgården.


Jag fick t o m en växt av en av mina besökare. Maja var här förra året, och såg att jag saknade denna vackra växt. Det är omtanke.


Att ha den växt som gett upphov till ett av de mest kända ornamentala elementen inom konsthistorian känns riktigt inspirerande. Mjukakantus, Acanthus mollis, är historia. För en gångs skull kan det med fog sägas: Redan de gamla grekerna... Visste väl att jag skulle få någon nytta av att läsa konstvetenskap. På svenska kallas den även björnklo och det är ju dramatiskt också. Och ja, jag vet att den kan bli invasiv.


Många frågar vad olika växter heter och hur jag sköter dem. Men jag fick också en del frågor om hur jag tänkte när jag planerade trädgården. Det är nog det som är mest stimulerande att prata om. Anpassning, funktion och skönhet.


Det är oerhört roligt att ge några pusselbitar till hur jag tänkte när jag blev med en stor bit mark, som sedan skall omvandlas till den plats som är ens alldeles egna paradis.


Men nästa gång vi har öppen trädgård måste vi ha en konstapel eller någon annan myndig person som kan ge besökarna direktiv om hur och var de skall parkera. Det är inte helt enkelt att härbärgera ett femtiotal fordon på samma gång.


Min käre man, som inte lider av någon blygsel, fick rycka in och backa åt damer som inte kände det lugn som man bör känna när man lägger i backen. Männen hade nog gått kvar i trädgården tills alla bilar försvunnit hellre än att be om hjälp.


Min svägerska Maria var här några dagar då jag var i England. Hur glad blev jag inte när jag kom hem och hittade den akvarellen på matbordet! Magi.


Fotografier i all ära, men det finns något i en målning som jag aldrig hittar i ett foto.


Visst saknar man dramatiken bland sallad, tagetes och vänderot på detta fotografi.


Lite dramatik var det när jag skulle fotografera denna trollslända. Så fort jag närmade mig den så drog den. Till slut fick jag den, men på behörigt avstånd. De är verkligen fantastiska.



Jättevädd är nog en av humlornas favoriter. Det kan sitta upp till 7-8 humlor på en och samma blomma. Har man väl fått in Cephalaria gigantea i trädgården så frösår den sig tacksamt.



Spanksnäva, Geranium endressii  'Wargrave Pink' är en underbar liten näva som jag planterade i Lunden förra året. Hade glömt bort den, men så helt plötsligt stod den där.



Några blommor jag inte glömmer bort att jag har, är alla mina stjärnflockor. Astrantia 'Pink Pride', är en stadigt återkommande höjdare i trädgården.



Astrantia major är också en stadig växt som frösår sig lätt i grusgångarna. Varje höst kör jag ett uppsamlingsheat och krukar de som haft oturen att hamna i vägen för rensjärnet.


Jag hoppas att alla får njuta av ljumma sommarkvällar. Nu är hetsen över, inget skall ner i jorden förrän till hösten. Nu gäller det att ladda batterierna. Jag älskar sommaren.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar