Sömnlös på Karnagården.

Det är svårt att sova när hela huset känns som en sämre uppvärmd pizzaugn. Att hitta någon svalka och ro på natten är svårt i denna värme. Men om jag nu varit sömnlös, så har jag inte varit drömlös. Nya planer har smitts. 


Vi har tre gräsmattor kvar i trädgården. Så som min man så nogsamt påpekat krymper de allt mer. Och nu skall jag ta bort en av dem helt. Egentligen har det aldrig varit någon gräsmatta att tala om, men den har ändå krävt ett visst mått av frisering. Plinius d.y. som levde för så där 2000 år sedan, är den som sägs vara gräsmattans upphovsman. Skulle tro att vår gräsmatta är från den tiden också.


Gräsmattan är misskött och svår att klippa. Den kom i kläm mellan två andra verkställda drömmar. Dammen med prärierabatterna och de upphöjda växtbäddarna på Grönsakstorget. Men nu är det dags att göra något här.

Så det har varit mycket glirpande på sänglampan om nätterna. Tänka, tända, rita, släcka och tänka, tända, rita, ja och så där har det fortsatt. Snart är jag mogen att presentera förslaget för min älskade man, som kommer att bli knäsvag över mina visioner. Kanske skall jag överrumpla honom med en Power-point presentation på så där två timmar. Efter den går han med på allt.


Men så slog det mig just! I England har de väldigt vackra gräsmattor som krocketplaner. En fullskalig krocketplan skall vara ca 32x25 meter.  Detta innebär, om vi skall ha en krocketplan, att vi måste anlägga en gräsmatta någon annanstans. Plus att vi nog får anlita en greenkeeper. Dream on!



Men krocketklubbor har vi iallafall. Dessa stod i kistekammaren och är troligen tillverkade av Lars Nilsson, som anlade den ursprungliga trädgården för 100 år sedan.




En av de vackraste kompositioner jag vet. Jag har börjat göra en liten rabatt med ett 30-tal plantor. Klarar sig grästet bra kommande vinter blir det större planteringar med det nästa år.



Stipa tenacissima eller, som det även kallas, esparto grass är det gräs som används till att tillverka espadrillos. Så nu är det slut med att sitta och tälja träskor i vinter, istället blir det flätning av dessa mjuka sommarskor.

Namnsorten på grästet är 'Ponytails', och Rudbeckian heter Echinacea purpurea 'PowWow Wild Berry'.




Lupinen Lupinus polyphyllus 'Gallery Rose Shades' står så vackert mot strutbräcken Matteccia struhiopteris. Den här planteringen är också ny, så jag får nog vänta några år innan det blir så där mäktigt som jag vill ha det.



Det är nog inte många platser som är fyllda med så mycket drömmar som just trädgårdar. En trädgård utan drömmar blir just ingenting. Detta får mig osökt att citera Walt Disney:

All your dreams can come true if you have the courage to pursue them.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar