Mad dogs and Englishmen

Ja! Det är verkligen underbart med sommar. Ja! Det är ljuvligt med solljus. Men bara sol och värme gör ingen trädgård. Vatten, sådant där H2O, är också väldigt bra att tillföra. 


Dessa ordspråk som alltid slår huvudet på spiken: Man saknar inte vattnet förrän brunnen är torr. Jag kan med fog säga att jag saknar denna för oss självklara resurs. Hade jag haft kor hade de säkert sinat också. Nu vattnar jag bara det som står i krukor och som jag vill ha kvar till nästa år. Regn har jag bara sett på film, och det verkar vara mysigt.

Men det finns några plantor som kommer extra mycket till sin rätt när de inte vattnas. Agaven växer och frodas.



Den blommande agaven heter Red Yucca, Hesperaloe parviflora. Den kommer från Texas. Fick den av min man som tog med sig några riktiga ursprungsväxter hem.  Det är tydligen en seg planta som kallas 'tough as nails'. Vilket med sydstatsmått innebär att den t.o.m klarar frost.



Första året jag har satt lökar Ornithogalum 'Mount Fuji'. Väldigt lätta att driva upp och jag kommer säkert att sätta fler av dessa nästa år. Till vintern åker de in tillsammans med agapantusen, så jag hoppas de kommer igen. 




När jag hade drivit upp dessa i våras tyckte jag inte de var mycket att hänga i granen, så jag satte de flesta på undantag och har sedan dess inte ägnat dem någon uppmärksamhet. Men trots torka och nonchalans blommar det rikligt. 


'Goldsturm' Rudbeckia fulgida var. Sullivantii, är bara glad att den får vara med. Jag ska flytta in den till en mer iögonfallande plats till hösten.


I trädgården finns det Jätteverbena, Verbena bonariensis, lite överallt. En del har jag planterat, men många har frösått sig och valt plats själva. Inte mig emot. 


Men om man nu som blomma har 6000 kvm trädgård att etablera sig på, hur kan man då välja att växa bakom dörren till växthuset? Det är torrt och trång. De jätteverbenor som bor i krukor klagar så fort de har lite torrt om fötterna. De här bara växer och är glada.

Nu vet jag varför fåglarna också är glada och flyger så högt. Känner mig lite som Rut i Änglagård. Titta här, bara knarkare allihop. 



Vet inte hur många av er som känner igen dagens rubrik. Men den kommer från Noel Coward. Texten beskriver att det inte är normalt att vara ute i denna hetta.

Mad dogs and Englishmen go out in the midday sun,
The japanese don't care to,
the Chinese wouldn't dare to,
Hindus and Argentines sleep firmly from twelve to one.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar