Mea Culpa

Ja! Det är mitt fel. Jag kan inte med den bästa vilja i världen ge någon annan skulden. Kanske är mitt konsekvenstänkande inte helt utvecklat ännu. En liten släng av det borde jag fått vid 55 år fyllda. Men icke. 270 kg blev det.


Jag trodde jag gjorde all-time-high förra året. Icke sa Nicke; i år blev det 7500 lökar.  Jag räknade kallt med att min man skulle hjälpa mig. Men ve och fasa han måste jobba, alltså jobba på det där jobbet där han får lön, så han var inte att räkna med. Tur som en tok, men hans kära syster kom ner och vi satte lökar tills handlederna glödde. Tack Maria!


Min käre make lämnade dock inte allt i lökväg åt sitt öde. Med hjälp av en vass sten och en grekisk produktionsledare fick han med sig dessa okända lökar från Rhodos. Drimia Maritima, eller Sjölök, som jag nu har lärt mig att de heter på svenska. De kommer att få bo i lite snyggare krukor och frostfritt.



Det blir verkningar när man sitter på kammaren mitt i vintern och tittar på växter. Habegäret slår ut i full blom. Att gå med i Svenska Pionsällskapet, (www.pionisten.se) öppnade porten till en oändlig räcka av skönheter. Har bara planterat några få sorter tidigare. Det finns en del gamla sorter  kvar i trädgården. Många plantor kan man ju utan någon större förlust flytta på, men pioner vill jag helst ge en fast adress med en gång.

Så många pioner blev det. Och det finaste man har, sätter man på en piedestal. Det hör kanske inte till vanligheterna att man sätter pioner på en piedestal, men ibland bara måste man. Den här knölen är det dyraste i knölväg jag någonsin köpt. 750 riksdaler. Men ni förstår ju att det är något alldeles extra då. Lois' Choice heter den.

Jag hoppas att den kommer att blomma redan i sommar, och jag skall vårda den så ömt som jag bara kan.



Nu är min erfarenhet att sorkarna inte bryr sig om pioner. Men för att gardera mig kommer jag att täcka upp med kejsarkronor. Tidigare har jag bara haft kejsarkronor på några få ställen i trädgården, men i år har jag laddat.


Det blev tre olika sorters kejsarkronor, Fritillaria imperialis, 'Lutea' som är gul, 'Rubra' röd och till sist 'Striped Beauty' som så klart är randig. Det som är viktigt när man planterar dessa bjässar, är att lägga dem på sidan så man undviker att det kommer in vatten i löken. Den kommer ofelbart att ruttna då. Och det enda som skall ruttna är sorkarna, för det sägs att de avskyr kejsarkronor. Om det visar sig att dessa verkligen fungerar mot otäckningarna, så är detta en lök jag kommer att köpa massor av nästa höst.

Nu är den stolta vår utsprungen,
den vår de svaga kalla höst.

Erik Axel Karlfeldt

1 kommentar:

  1. Underbar blogg! Och ahahahahahahaa, vilket jobb med alla lökar. :-D

    SvaraRadera