Det är en evighetsmaskin.

Nu är ju trädgård allt annat än en maskin. Men ibland har jag känslan av att min trädgård alltid skall finnas. Åren går,  det går runt, det går runt och det börjar om igen. Tryggt i många stycken och konstigt nog väldigt spännande.


Kontroll är något man aldrig kan få, hur mycket man än arbetar med sin trädgård. Och det är det som är magin. I vår familj är det ordning och reda. Inför varje år gör vi en budget. Förra helgen inleddes budgetförhandligarna, som omedelbart strandade när vi kom till posten Trädgård. Vid denna post får jag något flackande i blicken och börjar stamma lite lätt. På den förmodligen självklara frågan om det är några nya projekt jag har planerat kan jag bara svara, A: Kanske. B: Vet inte. C: Hur menar du nu?

Men det finns mycket man kan tillföra trädgården som inte belastar budgeten. Den nya rabatten med mammutträdet behövde fyllas ut. Klätterrosen Paul's Himalaya Musk ville också bo någonstans. Men den behöver något att rejält att klättra i. "Köpespaljéer" är för små, den här är drygt 2,5 meter. Jag ha sparat massor av käppar från hassel, vilket är suveränt att göra växtstöd av. Sagt och gjort. Nu har jag mitt eget Nemisis, funderar på att sätta dit en rondellkatt också, som en travesti på Lars Wilks projekt.


Jag vet! Den är inte så vacker nu, men när rosor har klätt den kommer den förhoppningsvis att bli en bra pendang till träden. Den kommer nog kräva lite sommarklätterblommor de första åren. Eller så kanske jag planterar en klematis också.


Taklagsfest har man ju hört talas om, men det är nog inte lika vanligt med taklöksfest. Jag behövde lägga om taket på lukthuset, och då kom jag på att ett grönt tak är ju underhållsfritt och vackert. Samlade ihop alla mina små taklökar från andra planteringar, och gör ett försök att få dem att börja växa här. Under vintern får lukthuset stå i det kalla växthuset så är de lite skyddade tills de fått fäste. Det kan gå!



Med lera kan man göra mycket kul. Bland annat kan man konstruera en fullständigt onödig skylt. Nu har jag inga tankar på att göra skyltar till alla ogräs i trädgården. Men jag kan ju flytta skylten till det ställe som är mest behov av rensning och bli lite glad av den lilla daggmasken. Ja, det ska vara en daggmask om ni nu inte såg det.



Hittade dessa trevliga ölglas på Erikshjälpen och slog till direkt. 10 kronor styck är ju väldigt bra pris för fräcka hyacintglas. Här är risken liten för att löken skall välta när den rakar i höjden. Man kan också lägga lite mossa i kupan om man är på det humöret. 



Äntligen! Det var inte lätt att få tag i denna bok. Men genom att lägga in bevakning på www.antikvariat.net fick jag tag till slut fatt i den. De två första delarna finns att få tag på, men den jag verkligen behövde var omöjlig att hitta. Kanske kan jag med hjälp av denna bok komma bättre överens med mina rosor.





När första ljuset brinner 
står julens dörr på glänt
och alla barnen glädjas
att fira få advent.







1 kommentar:

  1. Rosstödet blev ju jättefint!
    Har själv en massa tankar om att bygga stöd men då det gäller stöd av naturgrenar är erfarenheterna mindre kul. Har mest asp och sälg som funkar men de bryr sig inte om att de inte längre har kontakt med marken utan bryter då våren kommer. Blir lövgröna byggen som överröstar det jag egentligen vill visa.
    Får väl bli bättre på att samla långt i förväg så att de hinner torka ut innan jag använder dem.

    Taklökstak cirkulerar även det i mina sommarplaner. Kanske i varianten "murkrön" på en mur runt uteplats där man kan hålla koll och peta ogräs medan man fikar.

    SvaraRadera