Jag går ut med en tanke.

Hos mig har kreativiten ingen av- och påstängningsknapp. Den ligger och sjuder eller kanske småbubblar. Men när den stormkokar måste jag bara gå ut en sväng i trädgården. Ofta tar jag med mig en tanke. Kanske om ett ting, en växt eller ett utrymme.


Ett bra exempel är min nya plantering. Den var inte meningen. Men plötsligt fann jag mig stående framför ett vackert exemplar av Mammutträd, Sequoiadendron giganteum på plantskolan. Problemet var bara att jag inte har någon plats för det. Det bör tilläggas att det här trädet kräver betydligt mer plats än många andra träd. Det passar inte att trycka in det i en dunge eller lund. Det förtjänar en riktig paradplats. Med trädet i åtanke travade jag runt i trädgården och förkastade alla tänkbara och otänkbara platser. 




Jag hade ingen plats. Punkt slut. Men tanken fanns kvar. Fler varv i trädgården. Så klart! En bit av gräsmatten fick offras. Förhoppningsvis kommer det att trivas här och frodas i sådär 4000 år. Mammutträd kan bli riktigt, riktigt gamla och stora. Min man som är "påläst" vad det gäller dessa träd frågade hur länge det kunde dröja innan han kunde köra en bil rakt igenom det. Det tror jag tar ett tag. Det äldsta mammutträdet kallas General Sherman, och bara veden från det trädet skulle försörja vårt hushåll i nästan 1000 år.



Om mammutträdet växer med samma kraft som den kinesiska sekvojan, Metasequoia glyptostroboides,  så har Assasin (katten) många ståtliga träd att hålla span i.



Mycket av mina tankar kretsar kring trädgården, det är min lekplats. Men jag är ju även barnsligt förtjust i hantverk av alla de slag. Att prova andra uttryckssätt än de jag är van vid är så vansinnigt roligt. Jag går ofta in stenhårt och målar upp de mest fantastiska bilder över de verk jag skall skapa.

Verkligheten kommer dock oftast ifatt mig snabbare än jag räknat med. Oh, det var ju svårt! Men glädjen att göra resan, att prova saker som man inte kunde, är värd det.

Under hösten har jag gått keramikkurs, och ingen på kursen har nog missat att jag är trädgårdsnörd. Ginkons löv är väldigt signifikanta. Jag har jobbat med dem i silver och nu var det lerans tur. Jag pressade ner löv i leran och med dramatisk glasyr, så blev det fint.



Lyckligtvis är växterna inte lika kritiska som min man över min nya bana som keramiker. Ytterligare en bild på mitt tantverk


Att arbeta med trädgård är verkligen ett hantverk i sig. Ett hantverk som i många stycken ger ytterligare en dimension. Här måste man samverka med naturen. Gör man inte det blir det inte mycket till varken skapande eller trädgård.

För att knyta ihop säcken avslutar jag med några kloka ord om kreativitet av Mary Lou Cook. Visst är detta begrepp som beskriver trädgårdsmänniskor?

Kreativitet är att uppfinna, experimentera, växa, ta risker, bryta regler, göra misstag och ha roligt.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar