Krisimesi emanandi.

Man kan säga God jul också om man inte är så haj på xhosa. Men budskapet är detsamma. Alla borde ta ett djupt andetag och stilla sig i juletid. Själv har jag tagit ett så djupt andetag och stillat mig så mycket att jag hoppar över allt vad svenska jultraditioner heter. I dag åker jag till Sydafrika.


Men jag måste erkänna jag har nosat lite på julblommorna. Om än med en lite annan touch. Den här mörka tiden får man ta vara på det lilla ljus som finns. Undrar hur många miljoner julstjärnor som säljs så här års? Jag är inte så förtjust i dem som krukväxter, eftersom de är lite för känsliga för min hantering. Däremot köper jag gärna några krukor och klipper av dem brutalt. De fungerar bättre som snittblommor hos mig. Med andra ord står det inga bittra avlövade stammar med lite rött i toppen här.



Andra favoriter som snitt är hyacinter. Jag köper billiga lökar som jag driver ganska hårt. Det här är nog en av de lyxigaste buketter jag vet. Doften är oslagbar. Jag tycker de blå doftar mest, men ögonen ska ju ha sitt också. Jag är ju väldigt svag för rosa. Det är jag och Ulla Skog,  "Det kan vara rosa också..."



Ytterligare en pudding som snitt är amaryllisen. Står den inte för varmt varar den lika länge som den gör ihopkopplad med löken.



En liten julgranskula fick det allt bli. Min grönskande Wollemi Pine har fått tjäna som julgran ute i växthuset.



Kära läsare, jag hoppas och tror att jag kommer att dela med mig av det vackra Sydafrika under min resa. Och så önskar jag er en riktigt God Jul, och glöm nu inte att tindra med ögonen.

Istället för en dikt, tänkte jag den här gången i stället förgylla tillvaron med en liten julhälsning. Klicka här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar