I bland blir jag snopen själv.

För femton år sedan visste jag inte ett smack. Det jag kunde om växter fyllde på sin höjd en äggkopp. Idag kan jag mycket mer, men jag har upptäckt att jag aldrig kommer att kunna så mycket som jag vill. Att lära sig allt om blommor och blader är lite som att sitta och tömma Vättern med en tesked. Men trots dessa dåliga framtidsutsikter känner jag att varje växtsäsong ger mig nya kunskaper. Jag vågar pröva sådant jag tänkte inte var för mig. Och tillräckligt ofta händer det. Det funkar!


För lika längesedan var inköp av parfymer och tax-free sprit det som gällde vid utlandssemestrar. Idag är trädgårdsböcker de bästa souvenirer jag kan ta med mig hem. Att bläddra och läsa dessa på plats fyller dem med extra magi när man är hemma igen. Förmodligen kan man köpa dem över nätet, men det ger inte alls samma känsla. Dryga 10 kg kunskap hade vi med oss hem från Sydafrika. Tur att min man har som vana att resa med lätt packning.


Frågan kommer ibland upp i olika sammanhang om nyttan med latinska/vetenskapliga namn på växter. Säger bara: Det är en himla tur de finns. Många av de växter jag stötte på hade namn på afrikaans, och det säger mig absolut ingenting.

Bloulelie, Isciakathi, Ubangi. Ringer det någon klocka? Troligen inte, men om jag säger Blue lily, Kärlekslilja, Afrikas blå lilja, vet många vad jag menar. Men de flesta känner dem nog som Agapanthus och så kallar jag dem också. Det finns 6 olika arter, men Agapanthus praecox är den som förekommer oftast i odling. Sedan finns det en mängd hybrider. Med fantasieggande namn som 'Lebombo', 'Aquarius' och 'Angel eyes'.



Uttryck och färger skiftar.  Från vitaste vitt, till riktigt mörkt lila. En del har jättestora symmetriska klot. En del ser slok ut redan från starten. En lättskött växt, om man har möjlighet att förvara den ljust och svalt över vintern. Så trivs den bäst. Vill du läsa mer om Agapanthus, kika då på 'Black Dog Plants' sidor.  Klicka här!

Bra att veta om Agapanthus: Bladen används av vandrare för att hindra svullnader och irritationer på fötterna. Antingen stoppar man dem i skorna, eller lindar man in fötterna efter vandringen.

De är enkla att fröså. Det enda man egentligen behöver ge dem är tid. För det tar ett par år innan de blommar. Jag har gott om frö, så vill ni ha några hör av er.


En annan tursam växt jag har är Veltheima bracteata. Jag har lärt känna den som Forest lily. Men den går även under namnet Winter red hot poker i Sydafrika, som är landet som den kommer ifrån.


Fröerna var skördeklara i slutet på september. Jag sådde dem ganska omgående. Hade en idé om att de nog skall sås färska. Krukorna har sedan dess stått i det varma växthuset, och nu har de dykt upp. En okvalificerad gissning är att de kommer att blomma om en så där 5-10 år.


Som sagt, hade någon påstått att jag skulle vänta på en blomma så länge för 15 år sedan, hade jag nog trott att de dragit i sig min tax-free sprit. Själv är jag mest lite småbitter över att jag inte började tidigare med trädgård. Då kanske jag hade haft en tekopp med kunskap när jag började arbeta med min första villaträdgård, i stället för en äggkopp.


Här är den i all sin prakt, Veltheima bracteata, eller Stor vinterraket som den heter på svenska. Den är väldigt vacker. Nu är det bara att njuta av den, och till hösten plocka nya fröer. Det kommer upp en massa småttingar kring de äldre knölarna så den förökar sig på flera sätt. Men den bör stå orörd i sin kruka så länge det går.



Det blir mycket om mina lökar idag, så varför inte visa en till. Sjölök, Urginea maritima, växer och frodas i växthuset. Det här är en väldigt bra lök. I Grekland hänger man den ovanför dörren som skydd mot onda andar och ovälkomna gäster. Hade det varit den röda sjölöken hade jag kunnat framställa råttgift.



Jag har kommit på att jag har ett gott öga till lökväxter. Det finns något tillförlitligt och robust hos dem. Det känns bra med växter som har ett eget litet reservkraftverk inbyggt.

En lite rolig historia:
- Pappa! Pappa vad är det för växt?
- Det är är en rhododendron.
- Hur stavas det?
- Äh, förresten, det är en ros.


2 kommentarer:

  1. Skulle önska att jag hade möjlighet till frostfri men ljus förvaring vintertid, där hade agapanthusen fått första tjing. I somras var jag växtvakt åt grannens afrikanska lija mitt i dess finaste blomningen och vi var rörande överens om att det bästa var om den helt enkelt flyttade in i vår trädgård under några veckor. Också ett sätt att lösa ha-begäret efter en växt! Slås av likheten hos Stor vinterrakets likhet med fackelliljans, men förstår av dess latinska namn att de inte besläktade. Men så vacker den är!!
    Ha det gott!
    Annika / 387 kvadrat

    SvaraRadera
  2. Hej Annika! Det är väldigt bra att låna ut sina växter ibland. Då blir man ju extra glad när de kommer hem igen. Hoppas din granne står vid sitt ord så du får ha Agapanthusen hos dig några veckor på sommaren. Ja den är lite lik fackelliljan,Kniphofia Uvaria. Men med den stora skillnaden att Stor vinterraket blommar nu och fackelliljan här mer i fas med vår sommartid. Fackelliljan kan klara sig på friland i gynnsamma zoner. Men det skulle aldrig Stor vinterraket klara. Som sagt båda har sitt ursprung från Sydafrika. Men det finns så mycket att njuta av när det väl blir sommar så då spelar en Agapanthus mer eller mindre ingen roll.

    SvaraRadera