Måla med den breda penseln.

En ganska sträng dam hävdade: En massa plantor gör ingen trädgård, oavsett hur fina växterna är. Det är bara en hoper växter. Först när de är planterade i harmoni och med tanke blir de en trädgård. Hon jämförde med att ha en palett med färgerna från den bästa konstnären, och hävda att man har en tavla.


Hon var en tuff dam, Gertrud Jekyll. Men hon har inte för inte gått till historien som en av de starkaste krafterna då det gäller växters färgschema. De flesta har nog hört talas om hennes White Garden på Sissinghurst. Det är fascinerade att bläddra i hennes Color Schemes For The Flower Garden, men att enbart bygga min trädgård efter hennes principer skulle jag inte vilja. Det finns för många roliga växter att utforska som inte skulle passa in.


Vill man snöa in ännu mer på färger kan man läsa Gothes Färglära. Jag begriper väl ungefär hälften som står i den boken. Men avsnittet om växter och färger är väldigt intressant.

Men det finns saker som jag förstår med en gång. T ex när Bengt Grive kommenterade färgen på konståkarnas kläder.  Spaljégrönt eller mörkvitt. Visst förstår man vilken färg han menar? Han använde sig också av uttrycket smutsvitt. 

Nästan alla människor har favoritfärger. Färger man känner sig hemma och bekväm med. Det man kan ta hänsyn till är komplementärfärger. Jag brukar tänka i termer av motsattsfärger, Harmoni i färgsättning når man enkelt genom att använda sig av det tänkandet. Grönt har varit min favoritfärg sedan jag var riktigt liten, kanske är det därför jag är lite extra förtjust i rosa toner. De passar bra ihop. Opposites attract som det så vackert heter.  



Årets trendfärg passar bra i trädgården. Enligt Panthone - tongivande inom färgtrycksindustrin - är det Marsala som gäller just nu. 



Nu tror jag inte att bilden jag tagit från Pantone överensstämmer helt med ett tryckt färgprov. Men icke desto mindre är det misstänkt likt järnoxidröd, och falurödfärg. Många av våra innedörrar på Karnagården är målade i järnoxidrött för så där 100 år sedan. De var inne redan då!






Men oavsett om det är modernt eller ej, så är det en fantastisk färg att ha i trädgården. Den lyfter fram blåbärsrisgrönt väldigt väl, som Bengt Grive skulle sagt. Eller milda pasteller, som är kompletterande modefärg 2015.

Luktärten Lathyrus chloranthus har en annorlunda färg. Bengt Grive hade kanske kallat den för äppelgul. Ingår varje år i min kollektion av luktärtor.



Avslutar dagens färgskola med en klassiker från Bengt Grive:

Grive: -Och han har svart tröja, svarta byxor och vinbärsfärgade skridskor.
Bisittaren: -Nja, han har ju svarta skridskor ?
Grive: -Ja, det finns väl svarta vinbär också.




2 kommentarer:

  1. Marsalavin och svarta vinbär låter gott, och vackert.
    Gertrud kunde jag vara bättre inläst på. Jag har en frimärkssamling där ute.

    SvaraRadera
  2. Alla blir förhoppningsvis saliga på sin fason. Det är svårt att välja bort, bara för det inte passar färgteori.

    SvaraRadera